רכישת כרטיסים

עיצוב כמוס

צילום: באדיבות אריק בן שמחון
קטגוריה: עיצוב וארכיטקטורה

בהרצאה שנתן המעצב אריק בן שמחון לרגל פתיחת התערוכה ה"הישן החדש – עיצוב בהווה מתמשך" הוא סיפר על תהליך העבודה שהוביל ליצירת האובייקטים המוצגים בתערוכה ועל העולם שאחרי.

Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון

אריק בן שמחון מגלה לנו שהוא אוהב סודות. עיצובים כמוסים, כהגדרתו. אובייקטים וחללים אשר בהם רב הנסתר על הגלוי. אלו מסקרנים בעיניו משום שאינם נחשפים בפנינו במבט ראשון. עלינו לשוטט, לחפש, להעמיק מבט. חללים כמוסים, לפי בן שמחון, יכילו פינות דיסקרטיות ומחבואים נסתרים, מקומות בהם ניתן להסתתר ולהתעטף.

"רוב בתי המגורים החדשים מתאפיינים בחללים גדולים מאוד משום שהם 'גדלים לבד' למעשה, ללא הקשר או הכרח חיצוני. בדירות ישנות או משופצות, לעומת זאת, קיימים אילוצים: סימנים של קורה ישנה, שרידים של קיר. ה'טעויות' הללו הן מסקרנות, משום שמאחוריהן עומד סיפור".

הדבר הראשון אפוא שבן שמחון מחפש שהוא נכנס לבתי מגורים גדולים של לקוחותיו הוא את הפינה הדיסקרטית הזו, המקום בעל הפוטנציאל לשמש עבור דיירי הבית מחבוא קטן. "קשה לדבר על עיצוב מבלי לגעת בעיצוב פנים. החלל הפנימי הוא המקום ממנו אתה מקבל את המחשבה על איך שאתה רוצה שהרהיט שלך יראה. הדרך הסטנדרטית להתחיל לעצב היא על ידי שרטוט, אבל מעצב צריך קודם כל לדבר עם חלל".

דרך תפיסה זו ניתן להבין את שפת העיצוב של שלושת הרהיטים בעיצובו של בן שמחון המוצגים בתערוכה "הישן החדש".
מיקי מאקס (Mickey Max), 2009, הינה כורסא בסגנון צ'סטרפילד, סגנון אנגלי מסורתי בעל מוטיב הריבועים משנות ה-30 של המאה שעברה. הכורסא עשויה עץ לבוד וריפוד עור במילוי הולופייבר, תלתלים קטנים של אקרילן. לכורסא שלושה מקורות השראה: סגנון צ'סטרפילד, כאמור, בלון הליום ומעיל מנופח, ולפי בן שמחון "היא צומת בין עולם הצעצועים לעולם הרהיטים הקלאסיים". המראה המנופח של הכורסא וצורתה העגלגלה מעניקים ליושב בה תחושה עוטפת ומעצימים את רעיון הפינה האינטימית.

Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון
Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון

Secrets D-6 בעיצובם של אריק בן שמחון ובן פרנקפורטר, 2010, הינה שידת מגירות עשויות עץ אירוקו, עץ קשה בגוון חום-זהבהב בעל עמידות גבוהה, אשר נהוג לעשות בו שימוש לריהוט פנים כמו שידות וארונות. המגירות מונחות זו על זו במערום, סובבות על ציר מרכזי, וכך הופכות להיות אובייקט שמתייחס לחלל. שלא כמו שידה רגילה המוצמדת לרוב לקיר, אובייקט זה "מטופל" מכל צדדיו. "לכולנו יש סודות", אומר אריק "לא בהכרח אפלים, אלא פשוט סודות. אפשר לראות את המגירות הללו כערימת סודות, מקום אישי-פרטי".

Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון
Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון

Secrets M-1, אובייקט נוסף מסדרת ה"סודות" הינו המכתבה, שולחן כתיבה אישי, עשויה אף היא עץ אירוקו. הפירוש החדשני וההומוריסטי לרהיט העתיק נעשה בטכנולוגיית CNC (כרסום בעזרת מחשב), מדובר באמצעי ייצור טכנולוגי, הנשען על צורות מהעבר. ברהיט העתיק מקום לעט, לקסת הדיו ולדף, ואילו במכתבה של סטודיו בן שמחון מקום למחשב הנייד ואפילו לאקדח.

Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון
Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון

הפינות הקטומות המאפיינות את האובייקטים מסדרת ה"סודות" נבעו מהרצון של סטודיו אריק בן שמחון להפוך את הקולקציה לפחות מחוייטת. "הפינות הקטומות הגבירו את המראה ההומוריסטי ואת ההתייחסות הקלילה, והעניקו מימד אנושי למוצר", מספר בן שמחון.

מקורות ההשראה לסדרה זו הם כלי אוכל יפניים המאופיינים במראה עגלגל ובהתייחסות לפרטים הקטנים.
מושג נוסף עליו מדבר אריק בן שמחון הוא Future Memories (זכרונות מהעתיד), שממש כמו שם התערוכה "הישן החדש" מכיל בתוכו מושג זה צירוף בין עבר לעתיד, והתייחסות לישן ולחדש בו זמנית. "אני נמשך לאובייקטים וחללים בהם אזור הזמן מטושטש, או לא מוגדר. אם זה חלל, לא תדע אם הוא מודרני או ישן, אם זה אובייקט הוא יהיה חמקמק מבחינת הזמן, ואז נוצר המתח. ממש כמו אשה מסתורית הלבושה בסגנון אקלקטי, ואשר כמו קוסם טוב לא מסגירה את סודותיה ואין זהות מוחלטת למלבושיה".

ומה לגבי העתיד?

לשאלה לאן הולך עולם העיצוב משיב בן שמחון שהבשורות יגיעו מתחום עיצוב הפנים. "עיצוב הפנים אמנם לא הגיע לרמה של הארכיטקטורה, ועדיין לא מהפכני כמו ה'חוץ' של המבנה, אך הוא בדרך לשם והוא יבשר את המהפכה הבאה. אנחנו עדיין שקועים בבאוהאוס שאילץ אותנו לחשוב ש-90 מעלות זה המראה הנקי, ושנקי זה טוב. ויש לי הרגשה שזה הולך להתערער".


בן שמחון מדבר על מהפכה נוספת ונושא עיניים למדפסת התלת ממדית. "למרות שהיא קיימת הרבה שנים, כבר עכשיו אפשר לראות ניצנים של מה שנראה בעתיד הקרוב. מצב בו 'נוריד' דימוי של רהיט מהמחשב (ממש כמו קובץ מוסיקה), נלך ל'טמבוריה' הקרובה ונדפיס לנו 12 כסאות חדשים".

Arik Ben Simhon
התמונה באדיבות אריק בן שמחון

המהפכה השלישית, לדבריו, תקרה בעולם שיתופי הפעולה בין חברות שונות מתחומים שונים. "אנו עדים, למשל, ליתרון הגדול בחיבור בין חברות אופנה לעיצוב פנים. ברגע שחברות כאלו תיכנסנה באופן יותר גורף לעולם עיצוב הפנים, המחירים ירדו, והצריכה שלנו של מוצרי עיצוב תהיה יותר מידית. כשהמפכה תושלם, צריכת הריהוט לפנים, למשל, תהיה דומה לאופן בו אנו מחליפים פרטי אופנה".
לסיום הוא מצטט את איינשטיין שאמר: "גילוי האנרגיה האטומית שינתה הכל חוץ מאת צורות החשיבה שלנו". ואריק מוסיף ושואל: "האם התוכן באמת השתנה? רק אם נצליח לצאת מתוך הקיבעון שלנו ומהזוויות הישרות בהן אנו כלואים נוכל לצקת תוכן חדש לעולם העיצוב".
וזה כבר לא סוד.


התערוכה הישן החדש – עיצוב בהווה מתמשך הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 26.05.2011 – 10.09.2011