רכישת כרטיסים

צל והצללה: חקירה של דרכי התמודדות עם האקלים החם

קטגוריה: עיצוב וארכיטקטורה

לחומרים קרמיים יש יכולות יוצאות דופן לוויסות גורמים סביבתיים כמו רוח, אור ומים. איך אפשר להשתמש בהם כדי ליצור הצללה וקירור למבנים? בשיתוף הפעולה בין בצלאל למוזיאון, הציגו הסטודנטים מגוון פתרונות

אחד היעדים העיקריים של הארכיטקטורה הוא יצירת נוחות אקלימית בפנים המבנה ובסביבתו הסמוכה. הצללה נכונה היא אחד האמצעים היעילים, המאפשרים שיפור בתפקודו של האלמנט הבנוי על ידי ויסות מקורות אנרגיה טבעיים כמו אור השמש והרוח. לפתרונות ההצללה משקל רב בקביעת יחסי הגומלין בין המבנה לסביבתו ובחזיתו האורבאנית.

התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל ובין המוזיאון לעיצוב בחולון. שיתוף פעולה זה נולד מתוך ההכרה כי יש למקד את המאמצים לביסוס מקצועות העיצוב על ערכים תרבותיים ייחודיים התואמים את האקלים והמשאבים המקומיים. בסטודיו "צל והצללה", שהתקיים במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית במהלך שנת הלימודים, התבקשו הסטודנטים לפתח יחידה קרמית מודולרית לשימוש מבני בסביבה האורבאנית, תוך התייחסות לקשר שבין המאפיינים החומריים והחזותיים לבין הגורמים הטבעיים הסביבתיים כגון רוח, אור ומים. החומרים הקרמיים נבחרו בשל יכולותיהם יוצאות הדופן לוויסות האקלים ובשל היסטוריית השימוש בהם בסביבתו המיידית של האדם משחר האנושות. פגישות הסטודיו היוו בסיס לרב־שיח קבוצתי המושתת על קריטריונים ביקורתיים, כדי לקדם את פיתוחם וביצועם של המוצרים הקרמיים, תוך עריכת מחקר רעיוני, צורני וחומרי.

עבודה של סיון שפנר
עבודה של סיון שפנר
מציצנות חושפת. עבודה של עדי בן עזרא
מציצנות חושפת. עבודה של עדי בן עזרא
עבודה של עמרי ניסים
עבודה של עמרי ניסים

הסטודנטים התנסו בתהליכים ובטכניקות ייצור תעשייתיות: החל בתכנון, דרך בניית דגמים ואבות טיפוס לייצור סדרתי, וכלה בביצוע והכנת המוצרים באמצעות שיטת הייצור המתאימה. כל אלה מגדירים לבסוף את תוצאות הניתוח הצורני העצמאי והאישי של היחידה הארכיטקטונית הקרמית שאותה ערך כל סטודנט.

עבודות הסטודנטים הן המשך ישיר של ההיגיון התכנוני האזורי ושל החשיבה העוסקת בתיעול האוויר והאור ובהתאמה של הפתח והחלל האדריכלי לתנאים אקלימיים לוקאליים. התערוכה ממפה את ההזדמנויות החזותיות והתפקודיות של יחידת היסוד ושל המכלולים שאותם הן מרכיבות, לצד מחקר מורפולוגי המביא בחשבון שיקולים פרקטיים רלוונטיים ויורד לעומקן של תכונות החומר.

עבודה של מעין בן יונה
עבודה של מעין בן יונה
מבט לפרקים. עדנה פרידמן
מבט לפרקים. עדנה פרידמן
עבודה של לאה בן עמי
עבודה של לאה בן עמי
קיר צמר. דרור רוזנברג
קיר צמר. דרור רוזנברג
קירות נושמים. רותם גרובר
קירות נושמים. רותם גרובר

לנה דובינסקי, ראש המסלול לעיצוב במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית האקדמיה לעיצוב ואמנות, בצלאל

סטודיו צל והצללה: אלמנטים קרמיים מודולריים באדריכלות. המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בצלאל