רכישת כרטיסים

שיעור בעיצוב – תערוכת האחים בורולק במוזיאון לאומנויות דקורטיביות

צילום: מיכל בן צבי שפיגל
קטגוריה: עיצוב ואמנות

בגלריית העיצוב העכשווי של המוזיאון לאומנויות דקורטיביות, מתארחת החל מה-26 באפריל ועד ה-1 בספטמבר תערוכת הרטרוספקטיבה Momentané של האחים בורולק (Bouroullec). האחים בורולק, שניתן אולי להכתירם כמוצלחים במעצבים הצרפתיים בעשור האחרון, זוכי פרס A&W למעצבי השנה, אינם מפסיקים לייצר מוצרים חדשניים אך עם זאת פונקציונאליים. הם מעצבים עבור חברות ריהוט וטקסטיל גדולות ומותגים כמו Vitra, Alessi, Magis ו- Kartell והוציאו השנה את הספר DRAWING שמתחקה אחר תהליכי החשיבה הויזואלית.

התערוכה סוקרת את כל רוחב היריעה של עבודתם במהלך 15 השנים האחרונות ומתחקה אחר שלבים שונים בקריירה הבינלאומית שלהם, כולל הפרויקטים הנוכחיים שלהם.

התערוכה חולשת על שטח של כ-1,000 מ"ר ומעוצבת בשלושה חללים עיקריים. הראשון והמרשים בהם נגלה במלוא הדרו כבר ממרגלות גרם המדרגות בכניסה למוזיאון – שם מוצב טקסט הפתיחה לתערוכה. הטקסט מודפס על גבי אריחים מסדרה שעוצבה עבור חברת Mutina המשולבים בעיצוב התערוכה כולה.

בחלל העיקרי מוצגים חפצים שונים שעצבו האחים, אך עיצובו רב הרושם הוא שמשפיע על חווית המבקר. האחים בורולק עוסקים בשנים האחרונות בעיצוב חללים ומיצבים, בתחום המוגדר סנוגרפיה (Scenography), הנושק לעיצוב תפאורה או במה. חלל התערוכה מחולק לחללי משנה באמצעות מספר אלמנטים מודולריים שפיתחו המעצבים: בחזית קיר הבנוי מהכוננית המוכרת שעיצבו בצורת ענן מחורר; מסך המורכב מאלמנט מודולרי קליל ואדום חוצה את החדר ומהווה מוקד משיכה למבקרים סקרנים.

באיזור אחר קירות טקסטיל שעיצבו האחים עבור חברת Kvadrat הדנית – האחד עשוי מיחידות לבד בצבעים שונים המשתלבות זו בזו (Tiles) והשני בשם "עננים" (Clouds).

אוצרי התערוכה מציינים כי עיצוב זה נותן במה למחקר החדשני של האחים בורולק אודות חוויה במרחב. העיסוק של השניים בהיבטים שונים של מודולריות, מוזכר בהקשר לאדריכלית והמעצבת שרלוט פריאנד ( 1903-1999 ,Charlotte Perriand) – מקור השראה לאחים, אשר נודעה בתפיסתה כי עיצוב טוב ופונקציונאלי של חללי מגורים מוביל לחברה טובה יותר.

אלמנט מרכזי ובולט בתערוכה הוא "שדה הטקסטיל" שעוצב על ידי האחים בורולק בשנת 2011 ליריד העיצוב בלונדון. מדובר בסביבה צבעונית העשויה ממודולים של קצף וטקסטיל צבעוני. המודולים מרכיבים משטח בעל שיפוע קל ויוצרים שדה חושי ומזמין למבקרים לשבת ולהתרווח ואולי אף לעשות מדיטציה. כוונתם של המעצבים הייתה להציע גישה משוחררת ולהפוך לחוויה נעימה יותר מה שעשויה להיות סביבה מרתיעה, כמו מוזיאון. אנשים מתחברים בקלות ונטמעים במיצב זה, יש שמתעכבים לדקה, יש שנשארים יותר זמן. ילדים נהנו במיוחד להתגלגל על המשטח כאילו היה גבעת דשא רעננה. אני נהניתי לשבת ופשוט להתבונן סביבי בעושר הצורני והצבעוני ובעיצוב המינימליסטי והחדשני.

אלמנט המודולריות חוזר בחלל השני בתערוכה, המעוצב כפינת עיון בספריה. חלל זה מאכלס בתוכו שולחנות ומחיצות שונות לסביבת העבודה שעיצבו האחים בורולק. שולחנות העבודה עשויים חומרים שונים – פלסטיק אך גם שעם. החלל מתוחכם בעיצובו אך גם פשוט ונעים למראה.

חולפות כמה שניות עד שאני מבינה שהגלריה כולה היא "בורולקית" במהותה. על הקירות מוצג אוסף הרישומים, שהוצג בתערוכת "Album" בשנה שעברה (2012) במוזיאון ויטרה (ויצא בפורמט של ספר) ומוצג כעת עד סוף קיץ 2013 גם ב- MUAC במקסיקו. מבקרים ישובים על כסאות מול שולחנות שעיצב הצמד, מדפדפים בספרים המציגים פרויקטים ותהליכי עבודה ולומדים שיעור בעיצוב.

בתכנון התערוכה הושקעה מחשבה רבה. בבסיסה רצונם של המעצבים להציג מסמכי תיעוד מסוגים שונים כשווי ערך וכמקשה אחת. רישומי הכנה, סקיצות, מודלים וצילומי סטודיו החליפו אכסניה מן הסטודיו אל קירות המוזיאון. רישומים לפרויקטים תעשייתיים, לגלריות, לפרויקט אדריכלי או מחקרי (למשל של כסאות שלא יוצרו מעולם) – כולם ממוסגרים באותו אופן ללא היררכיות של חשיבות. וכך, מכוסים קירות הגלריה במעין פנורמה שהיא אחידה ומגוונת בו זמנית, באופן המאזכר תצוגה במוזיאון טבע או במעבדה.

רישומיהם של האחים בורולק הם אמנם בעלי ערך אומנותי עצמאי, המייצג עולם ייחודי של צורות (נאיבי לעיתים). אך גם ממלאים תפקיד משמעותי בתהליך העיצוב בקפיצת המדרגה מן הרעיון לייצור מעשי של חפץ חדש.
בקצה החדר, מוזמנים המבקרים לשבת על כסאות מעוצבים של האחים בורולק ולצפות בשישה מסכים גדולים המציגים באופן ויזואלי את עבודת המעצב על פי תפיסתם של המעצבים – תהליך שבו קיים שלב של רעיון, של תכנון ומחקר, של סקיצות ויצירת אב טיפוס והתאמה למשתמש. או כפי שהאחים בורולק בחרו להתייחס אליו: Studio – Designing – Making. בדרך זו חושפים האחים בורולק את קהל המבקרים לסביבת העבודה הטבעית שלהם. הם מגישים לאדם מן השורה מעין מפת אוצר בעזרתה הוא מנווט בין הפרויקטים השונים לבין גישות העיצוב החיים זה בצד זה בסטודיו.

המשך התערוכה בחלל השלישי מסכם את התהליך כולו ומציג את החפצים המוכרים והמצליחים ביותר של האחים בורולק, חלקם הוצגו גם אצלנו במוזיאון העיצוב חולון בתערוכת "מצב הדברים" בשנת 2010.
התצוגה מאפשרת הצצה לעבודת המעצבים העכשוויים ולמורכבות של תהליך העיצוב, כמארג שלם הכולל בעיות מבניות וטכניות שיש לתת עליהן את הדעת ואף לפתור. התערוכה מרשימה ומלמדת, ומה שתורם להצלחתה, לתחושתי, הוא העובדה שהזרקור אינו מופנה למעצבים אלא לרישומים, לחפצים, ולתהליך מאחורי הקלעים שפשוט אפשרו להם לדבר ולספר את סיפורם.

כתובת המוזיאון:
Musée des Arts décoratifs
107 rue de Rivoli
75001 Paris

צילומים: מיכל בן צבי – שפיגל

לחצו כאן לכתבה הקודמת בסדרה