רכישת כרטיסים

.5 132 איסי מיאקה: יצירה של תקווה

צילום: איתי בנית
קטגוריה: עיצוב ואופנה

מתוך קטלוג התערוכה קיפולים  .5 132 איסי מיאקה

הספרה 1 מייצגת פיסת בד יחידה, בעוד שהספרה 3 מתייחסת לצורתה התלת-מימדית. הספרה 2 קשורה לאופיו השטוח והדו-מימדי של חומר הגלם, והספרה 5, המופרדת מהאחרות על ידי רווח, מתייחסת לזמן שחולף בין קיפול הצורות ולבישת הבגדים; אותו רגע פואטי שבו האדם הלובש את הבגד מפיח בו חיים. הנקודה מסמנת את השלמת המשימה.

.5 132 איסי מיאקה הוא שם ייחודי שאינו מייצג מוצר מוגמר, אלא תהליך חדשני בו איסי מיאקה, שלעולם אינו מסופק לחלוטין מהצלחותיו, לוקח את הסקרנות שלו צעד קדימה. סיפור חייו עוצב על ידי מפגשים יצירתיים עם אמנים, מעצבים, כוריאוגרפים וצלמים. בהתאם לרוח הזמן, הוא פונה כעת למדע כשדה מחקר המספק השראה ותובנות והופך את חומרי הגלם בהם הוא משתמש ליצירות לבוש מופשטות.

.5 132 הוא תוצר של שיתוף פעולה עם גאון המחשבים ג'ון מיטאני (Mitani), מדען שתכניות המחשבים שלו מעניקות תובנות תלת-מימדיות הנוגעות לטכניקת האוריגאמי. מיאקה עבד יחד עם מהנדס הטקסטיל מנאבו קיקוצ‘י (Kikuchi) ויוצר הדגמים החדשניים סצ‘יקו ימאמוטו (Yamamoto), העומדים בראש צוות אנשי מחשבים ומדענים במעבדה Reality Lab. לאחר שהמירו אלגוריתמים מתמטיים לדגמי אוריגאמי פיסוליים, יצרו אלה גזרות שטוחות בכדי לעצב בגדים בעלי נפח. עשר צורות מפתח מופשטות נבחרו בכדי להרכיב את הלקסיקון של .5 132, ממנו יוצרים המעצבים קולקציה חדשה בכל עונה. מיאקה רואה בפרויקט חדש זה סוג של עיצוב תעשייתי. הוא מציג אותו בגלריות, הרחק ממסלולי תצוגות האופנה, ומסביר אותו באופן אישי לעיתונאים ונציגי המדיה.

״אני חושב על האתגרים שנצטרך להתמודד איתם במהלך המאה ה־21", אומר מיאקה. "רובינו מרגישים סוג של חוסר ידיעה לגבי העתיד, בהתחשב בגידול האוכלוסייה והידלדלות המשאבים… חשוב כעת לייצר בגדים לטווח הארוך, ולא רק לעונה אחת. איננו יכולים להמשיך ולזרוק דברים. אנחנו מוכרחים להתמודד עם הבעיות האלה. אנשים רבים חוזרים על מה שנעשה בעבר. אני אינני מעוניין בכך. אני מעדיף התפתחות."

המותג החדש של מיאקה אכן שם דגש על התפתחות מבחינת השימוש שלו בשיטות "פופ-אפ", אך הוא גם מהפכני מבחינת המודעות הסביבתית שלו ומאמציו לשמר ידע הנוגע לאומנויות יפניות מסורתיות. מיאקה מתאר אסטרטגיה חדשה זו כ"יצירה של תקווה" – קולקציה המשקפת את מחויבותו העמוקה לסביבה. צוות העיצוב של ה- .Reality Lab עובד עם בדי PET המיוצרים על ידי החברה "קבוצת טייג'ין". חברה זו שכללה את הטכנולוגיה הביו-כימית של עיבוד מולקולארי, תהליך המשפר את איכות הבד ומפחית ב- 80% את פליטת הפחמן הדו-חמצני, תוך מניעת התבלותם של חומרים הממוחזרים מספר פעמים. הקולקציה החדשה המיוצרת בכל עונה תורמת לפיתוח בדי הייטק בעלי איכויות רכות וזורמות יותר, וליצירת וריאציות חדשות הקשורות למשקל וטקסטורה. באופן זה מאמץ המותג .5 132 את עקרונות הייצור והיצירה "המחודשים" החשובים כל כך למיאקה.

מאז נוסד בשנת 2010, פיתח המותג מערכות יחסים עם סדנאות אומנים ברחבי יפן, תוך החייאת טכניקות אומנותיות מסורתיות. מיאקה שואף לשמר מלאכות יד נכחדות, להעביר אותן לבני הדור הצעיר, ולהחיות את תחושת הגאווה של חברות ויוצרים עצמאיים.
הספרה 5 בשם הפרויקט מייצגת גם את אמונתו של מיאקה שרעיון זה יוביל לפרויקטים ושיתופי פעולה נוספים. ה- Reality Lab.ערך ניסויים בבדים אקולוגיים העשויים מבמבוק ומנייר, ואותם אלגוריתמים משמשים גם ליצירת פורמולות גיאומטריות שקיפוליהם נפתחים והופכים למנורות – קולקציה בשם ,IN-EI ISSEY-MIYAKE , המיוצרת ומופקת על ידי ארטמידה.

.5 132 איסי מיאקה הוא חזון הנוגע לעתיד של שדות עיצוב האופנה והעיצוב התעשייתי, ומבטיח חידוש אמיתי וצורות מהפכניות המציעות אלטרנטיבה לתעשיית בגדים בת מאות שנים. מיאקה שואב השראה בלתי נלאית מהתשוקה שלו ליצור דברים, מכיוון ש"עיצובים הנוגעים לאנשים יכולים להיווצר רק מפעולות מלאות חיוניות".


התערוכה קיפולים – .5 132 איסי מיאקה הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 03.07.2014 – 25.10.2014