רכישת כרטיסים

How to…

צילום: עבודתו של Xiao Tianyu. צילום: Chelin Miller
קטגוריה: עיצוב ואמנות

פרויקט עיצוב יוצא דופן בשם How to… מוצג בימים אלה בפסטיבל העיצוב בבייג'ין, אותו הגו ויזמו האוצרות ליאורה רוזין וניצן דבי. מפגש עם אריק צ'ן, מנהל הפסטיבל בבייג'ין, שביקר במוזיאון בחודש אפריל האחרון כאורח של שבוע העיצוב הישראלי הוליד את התערוכה הנוכחית. נדיר למצוא פרויקט המשלב כך תבונה, רגישות, הומור וכושר המצאה. (לאתר התערוכה לחצו כאן)

עבודתו של Xiao Tianyu צילום: Chelin Miller
עבודתו של Xiao Tianyu צילום: Chelin Miller

נקודת המוצא של התערוכה היא שמלאכות רבות כמו אריגה וסריגה או להבדיל – ניפוח זכוכית ונגרות נלמדו בעבר מפה לאוזן – מאב לבן, מאם לבת או מאיש מקצוע לשוליה. מלאכות אלה שכמעט נעלמו מן העולם בעידן התעשייתי, חוזרות בלבוש חדש דרך ערוצי מדיה שונים ההופכים אותם לפופולאריים יותר ויותר. אינספור סרטים בשיטת "עשה זאת בעצמך" מאכלסים את הרשת ובהם אנשים מכל רחבי העולם מסבירים בשפתם שלהם ובאמצעים ביתיים איך לבצע משימות שונות.

סרטון המדגים קיפול חולצות בשיטה יפנית

האוצרות, ליאורה רוזין וניצן דבי, בשיתוף פעולה עם אוצרת מקומית, Zara Arshad, פנו לקבוצה נבחרת של מעצבים מישראל ומסין והציעו להם מבחר של סרטי וידאו שבחרו מיו-טיוב. כל מעצב התבקש ליצור אובייקט מקורי כשהוא עושה שימוש, גם אם לא ישיר, במלאכה או במיומנות שלמד מן הסרט. הסרט המקורי והסרט שיצרו המעצבים סביב תהליך יצירתם הוצגו לצד הפרויקטים בבייג'ין. 
כך למשל, טל גור שקיבל השראה מסרט יפני על קיפול טישרטס יצר סדרת חולצות מודפסות באמצעות פטיש להשטחת שניצלים.

סרט המלמד איך יוצרים "צמר גפן מתוק" שימש את סטודיו רדיש (נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן) ליצירת מוביילים יפהפיים.

סרט המלמד איך מדליקים אש בעזרת קרח שימש את חיים פרנס ליצירת כלי ציד ביתיים מעור בעלי חיים.

ובהשראת סרט היוצר פרחי סוכר יצר עזרי טרזי סרט מחווה לחברו, עמי דרך ובו ורדים שחורים מלופפים סביב ענפי עץ הדר.
גם הסרטים האחרים בתערוכה מקוריים ורבי המצאה אך מעניינים במיוחד אלה שבהשראת אותו סרט ביו-טיוב יצרו מוצר שונה לגמרי.
התערוכה בבייג'ין היא נקודת ציון ראשונה בפרויקט שאמור לנדוד ברחבי העולם בפורמטים שונים. בכל מדינה יעשה שימוש בפרויקטים בעלי מאפיינים מקומיים ואישיים והמפגשים השונים שיועלו לאתר יהפכו את הפרויקט למתמשך ולבינלאומי.

צילום: James Wasserman