רכישת כרטיסים

בעצם, למה לא

צילום: בן קלמר
קטגוריה: עיצוב ואמנות

לרגל פתיחת התערוכה פאנטסטיקו התארח חיימה חיון במוזיאון וסיפר לכמה מאות ברי מזל על העשייה העשירה שלו שהיא לא פחות מהאופן בו הוא רואה את החיים.

 

בעצם למה לא? 
כמה מעט פעמים אנחנו שואלים את עצמנו את השאלה הזאת כשאנחנו נתקלים בדברים שנדמה שהם מוחלטים וסגורים. חיימה חיון שואל את עצמו את השאלה הזאת כמעט מידי יום ואת התשובות הוא הופך למוצרים ששוברים את דרכי החשיבה המקובלות, משלב נושאים שנראים לכאורה בלתי אפשריים ונע ללא הרף בין רצינות תהומית לשעשוע והומור.

חיימה חיון בסיום ההרצאה, משיב לשאלות הקהל

חפצים עם פנים 
חיימה חיון באמת מאמין שכל דבר שהעיניים פוגשות במהלך יום שגרתי יכול להוות מקור השראה לעבודה מנצחת ושאובייקטים נמצאים כל הזמן בתנועה מתמדת. הוא אפילו בטוח שיש לחפצים פנים ושהם מנהלים בינהם דיאלוג ומידי פעם מדברים גם עם המשתמשים שלהם. "מקורות השראה לא מחפשים במגזינים וספרים. צריך להסתקרן, לפגוש ולשוחח עם אנשים מעניינים ולמעשה להתהלך באופן קבוע עם אותו רעב בריא לרעיון הגדול הבא", כך אמר חיון בהרצאה בפני אולם מלא שכלל מספר לא מבוטל של מעצבים.

מסיכות. צילום: בן קלמר

עיצוב נגיש 
מיד כשעלה על הבמה, סיפק חיון את הסקרנות המתבקשת לגבי שמו והצביע על כך ששמו הלא ספרדי, שדומה יותר לשמות הישראליים, מעיד גם על קרבתו וחיבתו לישראל. בחן יוצא דופן ובמבט ביישן לכאורה, ספק של ילד שזה עתה עלה על במה בפעם הראשונה וספק של דמות אותה הוא נהנה לשחק, הוא החל לפרוש בפירוט רב בפני המשתתפים המרותקים את המחשבות מאחורי הפרויקטים המגוונים שלו. את המשפט What you see is what you get ניתן לומר על חיימה ובאותה מידה בדיוק גם על העבודות הססגוניות שלו. מקורות ההשראה שלו ברורים וישירים ואין בתהליך העשייה את אותה ההתחכמות שלא פעם גובלת בריחוק, אותו ניתן לראות אצל מעצבי על אחרים. הנגישות שמוקרנת מן האישיות שלו מאפיינת גם את העבודה שלו.

חיימה חיון עונה על שאלות הקהל. צילום: מעיין יחבס
ספרי סקיצות המוצגים בתערוכה פאנטסטיקו. צילום: בן קלמר

מעצבים לובשים שחור
הוא מבקר בעדינות את עולם המעצבים בו נוטים ללבוש גוונים שונים של שחור בכל פתיחת תערוכה או יריד וחושב שצריך לקחת את הדברים קצת פחות ברצינות. "איפה הצבעים?" הוא שואל. למה שהספה לא תהיה בעצם גם בורוד וגם בתכלת? וכשהוא עובד על פרויקט שמתובל הפעם בגווני כחול הוא גם לובש באותה התקופה ג'קט כחול ונועל נעליים כחולות. כל כולו חי ונושם באופן טוטאלי את הפרויקט. יחד עם זאת, הצבעוניות שבהופעתו והקלילות וההומות שהוא מתבל בהם את סיפוריו יכולים להטעות, ברור לחלוטין שהוא משקיע רצינות רבה בעבודתו שאם לא כן, עשייתו לא היתה יכולה להיות כה עשירה ומגוונת, והוא לא היה מדורג בגילו הצעיר יחסית כאחד מעשרת המעצבים המובילים ביותר בעולם.

חיימה חיון. צילום באדיבות סטודיו חיימה חיון
מבט אחורי על כסא RO שעיצב חיון לחברת הרהיטים פריץ הנסן. תמונה באדיבות סטודיו חיימה חיון

 התערוכה פאנטסטיקו: חיימה חיון הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 28.11.2015 – 02.04.2016