רכישת כרטיסים

סיבים יפניים בהווה ובעתיד

צילום: צילום: שי בן אפריים
קטגוריה: עיצוב ואמנות

התערוכה הראשונה שעסקה בנושא הסיבים, "טוקיו 07'" זכתה לשבחים בינלאומיים כשהוצגה בטוקיו באפריל 2007, ובפריז ביוני של אותה שנה. התערוכה השנייה, "טוקיו 09'", הוצגה בטריאנלה לעיצוב של מילאנו באפריל 2009. גם היא עסקה בסיבים הסינתטיים החדישים ובמושג "senseware" שעמד במרכז התערוכה הראשונה.
הסיבים היפניים, שבהם נעשה שימוש בייצור בגדים, קשורים קשר אינטימי לחושינו, ופיתוחם מתקדם בצעדי ענק. הם בעלי תכונות מתוחכמות ביותר, כגון דקות, קלות, יכולת להימתח ומבנה תלת-ממדי. בחינה מעמיקה של עולם הסיבים מגלה שהם בעלי פוטנציאל בתחומים נוספים, שבהם יש צורך ביכולת ביצועית גבוהה ובפונקציונאליות מרבית. שתי תערוכות הסיבים של טוקיו כללו עבודות תלת-ממדיות שנוצרו כתוצאה משיתוף פעולה של יוצרים מתחומים שונים, החל באופנה ובעיצוב המוצר וכלה בעיצוב מכוניות ואדריכלות, ובוחנות את הפוטנציאל הבלתי-נדלה של סיבים יפניים. במאמר זה, אבחן בפרוטרוט את הטכנולוגיות המתקדמות שבהן מיוצרים סוגים שונים של סיבים, ואת הרעיונות המרתקים והחדשניים שנוצרו והוצגו במסגרת תערוכות הסיבים.

הסיבים כמעטפת עור
הסיבים המשמשים ליצירת בגדים עוטפים את גופינו ושומרים על נוחותו, בדיוק כפי שמעטפת העור מגנה על הגוף. באותו אופן, הם משמשים כמעטפת יעילה להגנה על עצמים שונים. סיבים יכולים לתפקד כמעין "עור שני" דק ונמתח, או שהם יכולים לשמש כסוג של שריון גמיש המספק הגנה יעילה בפני איומים חיצוניים. שני תפקודים אלה נובעים מיכולתם של הסיבים ליצור חומר גמיש. בנוסף לאיפיון בסיסי זה, לסיבים יש תכונות נוספות המאפשרות להם למלא מגוון של תפקידים שונים.

מעטפת אוויר – הסיב "סופר אורגנזה"
הסיב הנקרא "סופר-אורגנזה" (Super-Organza) הוצג לראשונה בתערוכת הסיבים "טוקיו 07'", שם שימש ליצירת עבודה שנדמה היה שהיא נמסה אל תוך האוויר בחלל התצוגה. זהו חומר דק ביותר וכמעט שקוף, ובעל מראה רטוב ומבריק. הוא עשוי מחוטים סינתטיים בודדים בעובי של 7 דניר כל אחד – כחמישית מעוביים של הסיבים שנעשה בהם שימוש בגרבי ניילון. זהו הסיב המעודן ביותר הקיים כיום, וניתן להשוות את איכותו לזו של קורי עכביש. מטר מרובע של חומר זה שוקל לא יותר
מ 11- גרמים, עובדה שהופכת אותו לחומר הדק והקל ביותר בעולם. בתערוכה שימשה יריעת סופר-אורגנזה כמעטפת דמוית-שכמייה לבובת תצוגה. החומר המסתורי הצית את דמיונם של מעצבים רבים, והופיע בשלוש השנים שעברו מאז בקולקציות ובחנויות של מותגי-על שונים.
באופן מפתיע, חומר אטרקטיבי זה פותח במקור כמגן אלקטרומגנטי פנימי במכשירי טלוויזיה מסוג פלזמה. איש לא צפה שהחומר שפותח למטרה זו יתגלה כיפהפה, וימשוך את תשומת ליבם של מעצבי אופנה רבים באירופה ובמקומות אחרים.
הפיתוח הראשוני של הסיב הוביל לפרץ של יצירתיות אצל מעצבי המוצר שהשתתפו בתערוכת הסיבים "טוקיו 07'". בעקבות השימוש בסופר-אורגנזה כמגן אלקטרומגנטי, עלתה השאלה אם ניתן להשתמש בסיב זה בכדי לייצר חומר רך שיוכל
לחסום את גלי הרדיו של טלפונים סלולאריים. שאלה זו הובילה לרעיון של עיצוב מחיצות אסתטיות דקות, הניתנות להסטה, בכדי לייצר חללים אישיים שיהיו נוחים ופתוחים, אך שיסננו רעשים מן העולם החיצון. השימוש בטכניקת הציפוי שנועדה ליצירת המגן האלקטרומגנטי הפכה את הסיבים הדקיקים לקשיחים מדי. בעקבות זאת, הצוות האחראי על פיתוח החומר ניסה להשתמש בטכנולוגיה חדשה המשמשת להתזת ננו-חלקיקים העשויים מטיטניום או מתכות מורכבות אחרות (sputtering) על משטח הבד שבתוך שואבי אבק. התוצאה של ניסיון זה היתה חומר יפהפה ועדין בעל גוון מתכתי, שלו קראנו "סופר אורגנזה פלוס אלפא". ניסויים שונים הבהירו לנו שהחומר לא סיפק מיגון אלקטרומגנטי מספק, אך אנו עדיין משוכנעים שנצליח בקרוב, ונמשיך לחקור את התוצאות האפשריות של חידושים או תהליכי עיבוד נוספים.

נאוטו פוקאסווה
טוקיו 07'
יסוהירו סוזוקי
טוקיו 07'

ממבראנות אולטרה דמויות תא – סיבי ננו
מאז הניסיונות הראשונים לחקות סיבים טבעיים, הסיבים המלאכותיים המיוצרים ביפן השתכללו במהירות הודות למאמצי המפתחים לייצר סיבים שיידמו ככל האפשר למשי. המפתח להצלחתם היה טמון בחידושים במבנה של חתכי הרוחב ובייצור סיבים עדינים יותר, שהעדינים שבהם הם סיבי מיקרו. כיום, סיבים מלאכותיים אינם משמשים רק לחיקוי סיבים טבעיים, וכוללים סיבים בעלי מגע, מראה ופונקציות ייחודיות להם. דוגמה מוכרת אחת היא הבד המשמש לניקוי עדשות משקפיים, המצטיין ביכולתו לאסוף אבק.
עוביים של סיבי מיקרו הוא כ- 1/100 של שערה אחת. הפיתוח האחרון בתחום זה הוא סיבי הננו – סיבים דקיקים עוד יותר, שעוביים כ-1/7500 של שערה. לבדים העשויים מסיבים אלה יש מבנים הדומים למבני תאים ורקמות אנושיים. סיבי
ננו הופיעו לראשונה בעולם האופנה בדמות חומרים מושכים בעלי מרקם חלק וברק יפהפה כשל חרסינה. חלקם גם עמידים למים הודות לציפוי "קלנדר" (תהליך הנעשה באמצעות חימום והדומה לגיהוץ). בעבר, יצירת בדים עמידים למים דרשה שילוב של שרף וציפוי קלנדר. אך כשמדובר בסיבי ננו, השימוש בחום מספיק. מכיוון שסיבי ננו הם דקים כל כך, הסיבים שעל פני השטח נמסים בחום ומותכים יחד, כך שהם יוצרים ציפוי עמיד למים. תהליך זה דומה להפיכת קבוצה של תאי גוף למעטפת עור. בניגוד לציפויים עמידים למים המכילים שרף, והמאבדים מהאפקטיביות שלהם במהירות ברגע שהבד עובר כביסה, בדים עמידים למים העשויים סיבי ננו מחזיקים מעמד זמן רב יותר.
סופר-אורגנזה עשוי מסיבים בודדים, אך סיבי ננו, כמו סיבי מיקרו, עשויים מקבוצות סיבים השלובים יחד כמו כבל. לקבוצות סיבים אלה מבנה פנימי מורכב, הדומה למבנה של תא. התוצאה היא פני שטח רחבים ובלתי-אחידים, המעניקים
לסיבים תכונות שונות כמו יכולת ספיגת מים ואיסוף חלקיקי ננו. בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'", הוצגה מטלית קטנה אך יעילה מאוד לניקוי רצפות. סיבי ננו משווקים רק לאחרונה כמוצרים מסחריים, והפוטנציאל הביצועי שלהם עדיין לא מוצה. עם זאת, הם כבר מעוררים עניין רב הודות לפוטנציאל שלהם לשמש כמסננים או מגנים אפקטיביים למרות שהם דקים כל כך, מכיוון שהתכונות דמויות-התא שלהם מתאימות היטב לצורכי הגוף האנושי. אנחנו מצפים שעם פיתוח תהליכים ויישומים חדשים המתמקדים בתכונות המבוקשות, ישחק החומר החדש הזה תפקיד גדל והולך בכל התחומים של חיי היומיום.

שיגרו באן
ריהוט רגיש לטמפרטורה
החברה לעיצוב, תאגיד פנסוניק
רובוט מנקה, "פוקיטורימושי" 

סיבים בעלי יכולת חישה
אחד הרעיונות שהוצגו בתערוכת הסיבים "טוקיו 07'" היה ספסל העשוי מסיבים שמשנים את צבעם בהתאם לשינויים בחום הגוף ובטמפרטורת האוויר. כשמישהו קם מהספסל, נותרת צללית צבעונית באזור שאותו חימם גופו. דמיינו לעצמכם בגדים שלהם פונקציה דומה. אם הרעד שאתם מרגישים כשאתם פוגשים במישהו שמרגש אתכם ישנה את צבע הבגדים שלכם במקום רק לגרום לכם להסמיק, תהייה זו דרך לתקשר בעזרת סימנים. הרעיון הספציפי הזה יישאר אולי בגדר פנטזיה, אבל כבר הגענו לשלב שבו סיבי היי-טק עושים יותר מאשר לשמש כמעטפת פשוטה. בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'", הצגנו סיבים שיכולים להשתנות כמו יצורים חיים בתגובה לאנשים, לעצמים שונים, לסביבות ולתנאים משתנים.

קוסוקה טסומורה
עריסת פקעת

סיבים מתכווננים
הסיבים החדשים הנמצאים כעת בפיתוח עבור תחום בגדי הספורט וההלבשה התחתונה יכולים לחוש את סביבת הגוף האנושי, ולהתאים את עצמם בכדי לשמור על נוחות הלובש. בכדי למלא את הפונקציה הזו, רוב הסיבים עוברים עיבוד מיוחד לאחר שלב הייצור הבסיסי, אבל יש גם חומרים עתירי ביצועים שיכולתם להתאים את עצמם קיימת כבר בחומר הגלם שממנו עשוי הסיב. ישנו למשל סיב תרמופלסטי מיוחד בשם EVOH שיש לו יכולת להתאים את עצמו לצורכי העור של הלובש. יש לו כמה תכונות שימושיות, כולל חדירות לאוויר, יכולת ספיגת מים, ספיגה אקוסטית ויכולת להימתח, והוא מתכוונן בכדי לספק ללובש נוחות מרבית. סיב זה כבר נמצא בשימוש במוצרים מסחריים בשדה הרפואי, כמו למשל בבד גזה ובתחבושות מבדים בלתי-ארוגים, כמו גם בהלבשה תחתונה המשמשת למניעת אלרגיות ומחלות עור כגון אטופיק דרמטיטיס. כמו כן, ניתן לקחת בד בלתי-ארוג העשוי מסיב זה ולעצב אותו בתלת-ממד באמצעות חום ואדים. תערוכת הסיבים "טוקיו 09'" כללה תצוגה שבה נעשה שימוש בבד כזה ליצור מנשא לתינוק, שבו החלק הקשיח יחסית שבו מונח התינוק מתאים את עצמו לצורת גופו, בעוד שהבד המפריד בין התינוק לבין אימו נותר רך.

סיבים המעוצבים בתלת-ממד
השימוש בסיבי פוליאסטר מאפשר יצירת סוג נוסף של בד בלתי-ארוג חזק וקל, שאינו נקרע בקלות. בד זה הוא בעל תכונות תרמופלסטיות וניתן בקלות לעיצוב באמצעות חום, כך שניתן ליצור ממנו מוצרים תלת-ממדיים בעלי נפח משמעותי. הוא מאפשר
חדירת אוויר ונוזלים, וניתן להדפיס בקלות על פני השטח החלקים שלו. הוא משמש ליצירת מסכות הגנה נגד חלקיקי אבקנים הנישאים באוויר, כמו גם לייצור מנורות הדומות למנורות נייר יפניות מסורתיות, שבהן הבד מעוצב על ידי ניפוח, כאילו היה בלון. מוצרים אלה מדגימים כיצד ניתן לייצר צורות תלת-ממדיות מחומרים שטוחים ללא תפירה, ומאפשרים הצצה אל התפתחויות עתידיות בעולם הטקסטיל.

mintdesigns
להיות מישהו
ננדו
בד מנופח

סיבים מְתקשרים
אחדים מהפיתוחים האחרונים בתחום הסיבים עתירי הביצועים נמצאים בשימוש במגוון רחב של תחומי היי-טק, ומאפשרים העברת מידע בתחום התקשורת הדיגיטלית ובקרת האיכות, כמו גם פונקציות חישה ומיתוג במכשירי חשמל ביתיים. פונקציות אלה הופכות לרווחות יותר ויותר, ומפשטות את חיי היומיום. בתערוכת הסיבים "טוקיו 09"' אפשרויות אלה נחקרו בהרחבה, כמו גם הפוטנציאל האינטראקטיבי של סיבים שונים ביחס לגוף האנושי.

סיבים בעלי יכולת הבעה – סיבים אופטיים
סיבים אופטיים העשויים מחומרים פלסטיים שונים מסיבים אופטיים רגילים העשויים מסיליקה (החומר המשמש לייצור זכוכית). הם גמישים, קל לטפל בהם, וניתן ליצור מהם משטחים בעלי קוטר גדול יותר. כתוצאה מכך, מהירות התִמְסורת שלהם גבוהה יותר, וניתן לעשות בהם שימוש נרחב בתחום התקשורת הדיגיטלית והטלקומוניקציה. כפי שעולה משמם, סיבים אופטיים יכולים להעביר אור ולהפיק נוגה יפהפה. אחת התצוגות בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'" הייתה ספסל מואר שכוסה בסריג מסיבים אופטיים, והפיק אור רך וקסום. תצוגה נוספת שנעשה בה שימוש בסיבים אופטיים הייתה קבוצה של קוביות בטון ששולבו בהן סיבים אופטיים, כך שהתאפשר לאור לעבור דרכן. ניתן להגדיר את שתי העבודות האלו כחפצי אמנות, המציגים פן נוסף של סיבים אופטיים: יכולתו הייחודית של האור לעורר לתגובות רגשיות.

גוונאל ניקולאס
ענן זוהר
קנגו קומה
סיב מאחז עיניים

סיבים מעבירי מידע – סיבים אלקטרו-מוליכים
ניתן להשתמש בסיבי היי-טק כתחליף למתכת, ולהפוך אותם למוליכים חשמליים. דוגמא אחת לכך היא סיב העשוי מתרכובת פוליוויניל אצטט (PVA) בשילוב חלקיקי ננו עשויים מתכת. סיב כזה יכול לשמש ליצירת בד שטוח וגמיש המוליך חשמל באופן
שאינו לינארי. ניתן להשתמש בו, למשל, ליצירת מקלדות גמישות הניתנות לגלגול.
בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'", נעשה שימוש ביכולתם של סיבים אלקטרו-מוליכים לשמש כחיישני מגע בכדי ליצור רצפה אקטיבית שנקראה מרצפת רובוט. הרצפה, שנראית כעשויה מרצפות, מכילה מרכיבים המזהים תנועות הליכה והנעים
בכיוון שאליו פונות רגלי הצועד. אין ספק שמכניזם אינטראקטיבי זה יופיע בעתיד הקרוב במגוון שימושים שונים שייתמכו בפעילויות אנושיות.

הירו איווטה
מרצפת רובוט
ג'ון אאוקי
קורה דקה

סיבי-על עתידיים

המאה ה-20 הייתה תקופה של שכלולים טכנולוגיים דרמטיים, שכללו פיתוח חומרי מתכת ופלסטיק חדשים. למרות שנדמה שאין קשר בין חומרים אלו לבין פיתוחים בתחום הסיבים המלאכותיים, חומרי מתכת ופלסטיק מסוימים משמשים כחומר גלם לייצור סיבים, בעוד שאחרים פותחו תוך שימוש בטכנולוגיה המתוחכמת המשמשת לייצור סיבים. כתוצאה מכך, אנו עדים כיום להתפתחות דור חדש של סיבים המשלבים חומרים, טכנולוגיות וערכים מתחומים שונים.

סיבי-על – סיבי פחמן
הסיב המפורסם ביותר שפותח במהלך המאה ה-20 הוא סיב הפחמן. סיב זה, הנוצר כתוצאה מתהליך הפִחמון של אקריליק או סיבים דומים העשויים בשילוב שרף, הוא חזק וגמיש, ובעל תכונות שימושיות נוספות – כגון עמידות בפני חום וכימיקלים. הוא
ידוע כעתיר ביצועים, ולכן הוא מכונה "סיב-על". הוא קל וחזק יותר מפלדה, ונעשה בו שימוש בבניית מטוסים וחלקי מכוניות. דמיינו לעצמם את סיב-העל הזה כסופרמן שטס בשמיים או מקפץ על פני כדור הארץ. חומר מתקדם זה מופיע בספינות חלל, אך גם במקלות גולף, חכות דייג ומחבטי טניס.
בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'" נעשה שימוש בתכונותיו של סיב הפחמן ובצבע הייחודי והיפהפה שלו בכדי לייצר כיסא דק, קל ואופנתי וגוף תאורה המאיר שטח נרחב באמצעות זרוע באורך שישה מטרים. שימוש נרחב יותר בסיבי פחמן עדיין לא נעשה
בגלל שיקולי עלות, אבל מעלה נוספת של חומר זה היא היכולת למחזר אותו. אין ספק שהוא משחק תפקיד גדל והולך באדריכלות ובשימושים תעשייתיים שונים.

רוס לאבגרוב
זרע של אהבה

בד מאריג תלת-צירי
יכולת הביצוע של בד תלויה בתכונות הסיבים מהם הוא מורכב, אך גם בתהליך האריגה, הסריגה, או כל טכנולוגיה אחרת שנעשה בה שימוש בכדי לצרף את הסיבים זה לזה. הודות לחוזק ולקלות שלהם, סיבי פחמן משמשים, למשל, לייצור אנטנות נפתחות לספינות חלל. אך כשיש צורך בחומר קל וקומפקטי אף יותר, נעשה שימוש באריג תלת-צירי. ניתן להשתמש בבד מסוג זה כדי ליצור צורות דו-ממדיות ותלת-ממדיות גמישות תוך שימוש בכמות קטנה יחסית של סיבים. בבד רגיל נעשה שימוש בשני חוטים, הארוגים שתי וערב ומצטלבים בזווית של 90 מעלות. לעומת זאת, באריג תלת-צירי נעשה שימוש בשלושה חוטים, כשחוט ערב אחד מצטלב באלכסון בזווית של 60 מעלות עם שני חוטי שתי. השזירה התלת-צירית דומה לטכניקת קליעה של סלים, והיא גמישה וחזקה מכיוון שעומס המתח מחולק על פני החומר כולו. ניתן למצוא מבנים דומים בעולם הטבע, וברקמות כמו רשתית העין. למרות שזהו חומר חדש, אם כן, מבנהו מסתמך על מבני הגיוני ומוכר היטב.
בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'" נעשה שימוש באריג תלת-צירי ליצור תיק גב קל בעל צורה אורגנית. מכיוון שמדובר בתיק, המבנה התלת-צירי חזק דיו, כך שניתן היה להשתמש בסיבי פוליאסטר בעלי תכונות תרמופלסטיות מיוחדות במקום בסיבי-על. לאחר שהבד נארג כיריעה שטוחה, הוא חומם ועוצב בכדי ליצור צורה תלת-ממדית.

חומרים תלת-ממדיים בעלי מבנה-על
ניתן גם לייצר סיבים תלת-ממדיים בטכניקה שאינה דורשת אריגה או סריגה. החוטים נוצרים על-ידי העברת הפולימר דרך משטח מחורר, הדומה לכותש שום. אם מניחים לחוטים להתלכד לסלילים באופן אקראי, ניתן ליצור מבנה הדומה למקשה של אטריות מהירות הכנה, שהשימוש בפולימר הופך לקפיציות. ניתן לייצר את המבנה הקפיצי והתלת-ממדי הזה בצורת יריעות עבות, המשמשות כפנימיות לכריות מושב ברשת הרכבות המהירות של יפן. לחומר איכות אלסטית וקפיצית הדומה לזו של כריות פוליאוריתן רגילות, אך אלסטומר (סיב מתיח) הפוליאסטר מחזיק מעמד זמן רב יותר מהחומר אוריתן. המבנה מאפשר חדירת אוויר, וניתן לרחוץ את החומר בכדי לשמור על היגיינה. בנוסף, מכיוון שהוא תרמופלסטי, ניתן ליצור ממנו צורות תלת-ממדיות. בתערוכת הסיבים "טוקיו 09 '", חומר זה הופיע בשתי תצורות: ציוד משחק הניתן לשטיפה, שנעשה בו שימוש בתכונת הקפיציות של החומר, ובובת חייט המשתנה בדרכים בלתי צפויות.

קאשיווה סאטו
משחקים המכילים אוויר הנראה לעין
יסוהירו סוזוקי
ישות סיבית

חומרים תלת-ממדיים ידידותיים לסביבה
ניתן לייצר חומרים תלת-ממדיים גם בטכניקת סריגה. חומר כזה יוצר לתערוכת הסיבים "טוקיו 09'" תוך שימוש במכונת סריגה מסוג ראסל (Russell) לסריגת יריעה תלת ממדית בעובי 3 ס"מ. שימוש ביריעה מסוג זה נעשה בדרך כלל למטרות כגון מניעת סחף בזמן עבודות בנייה על שפת נהרות. אך במקרה זה הוא שימש ליצירת עציץ שבו יכול להשתרש אזוב, כך שחלל התצוגה הפך לגינת אזוב יפנית.
היריעה התלת-ממדית נסרגה מחומצה פולאקטית (PLA) סיב ממקור צמחי שהוא ידידותי לסביבה, ויחזור בסופו של דבר לטבע. מקורה של האקו-פילוסופיה בדאגה לטבע ולסביבה, אך כיום היא מבטאת גם רצון ליצור בהרמוניה עם הטבע. אריג
זה הוא הסיב האקולוגי של העתיד.

מאקוטו אזומה
זמן אזוב

במהלך ההיסטוריה, הסיבים שבהם נעשה שימוש לכיסוי הגוף הפכו לבדים שעושים את חיינו לבטוחים ונוחים יותר, ובהמשך לבדים אופנתיים המאפשרים לנו לקשט את גופנו באופן אסתטי, המשמחים אותנו ומעשירים את חיינו היומיומיים.
לאחרונה, עם התפתחותה של טכנולוגיית ייצור הסיבים, בא לעולם מספר רב של חומרים חדשים בעלי תכונות ושימושים שונים. חומרים אלה כבר חרגו מגבולות עולם האופנה, וכעת נעשה בהם שימוש במגוון רחב של תחומים – החל בעיצוב המוצר ואדריכלות וכלה בתעשייה וברפואה. המוצרים הניסויים שהוצגו בתערוכות הסיבים של טוקיו מתבססים על התכונות הייחודיות של סוגי סיבים שונים, ומטרתם לעודד מעצבים ומהנדסים לפתח מוצרים חדשים המבוססים על שימוש בהם.
המפתח להפיכתם של סיבים למוצרים שימושיים שיהיה להם ביקוש הולך וגדל הוא התמקדות באופן שבו החומרים הדו-ממדיים המיוצרים מסיבים יכולים להפוך למוצרים תלת-ממדיים באמצעות טכנולוגיות שונות, וכך להחליף את טכנולוגיית התפירה ההכרחית כיום לעיצובם. בתערוכת הסיבים "טוקיו 07 '", תשומת הלב התמקדה בסריגי-על, שאותם ניתן לחתוך ללא צורך במכפלת – כגון הסריג ללא תפרים ששימש כמעטפת לטלוויזיה המוחזקת בכף היד, וסריג ג'רזי שעוצב באמצעות חום. בתערוכת הסיבים "טוקיו 09'", רבות מהתצוגות התמקדו בטכניקות של עיצוב בחום, הדומות לאלו שבהן נעשה שימוש לעיצוב חומרים קשיחים כגון פלסטיק או מתכת.
רק לעיתים רחוקות נעשה שימוש בסיבים לא מעובדים. ברוב המקרים, הסיבים מעובדים לחוטים או ליריעות בד דו-ממדי, לעיתים קרובות בתוספת טיפול כלשהי בפני השטח. בכדי להבטיח שימושים חדשים בסיבים בעולם האופנה ובתחומים נוספים, יש לעשות יותר מאשר להמשיך ולפתח סיבים חדשים. עלינו לחשוב כיצד המוצרים הופכים מנקודות בודדות לקווים, וממוצרים דו-ממדיים למוצרים תלת-ממדיים.

תערוכת Senseware סיבים מיפן, הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 24.06.2012-04.09.2012