רכישת כרטיסים

5 עובדות מעניינות על אוכל בתערוכת קיץ לכל המשפחה

צילום: קולקטיב זמנתגובה
קטגוריה: עיצוב וחומר

בימים אלו מוצגת במוזיאון העיצוב חולון התערוכה "אוכל" בה מוצגות למעלה מ- 200 עבודות עיצוב, וכן פריטים ומיצבים של יוצרים ומעצבים מובילים מן הארץ ומהעולם. התערוכה, המיועדת לכל המשפחה, מציגה מגוון רחב של עבודות באמצעי מדיה שונים, מיצבים אינטראקטיביים, ועבודות וידאו דרכן ניתן ללמוד רבות על האוכל שלנו כיום ובעתיד.

1.

מה יקרה אם האוכל שלנו יחליף צבע? האם עדיין הייתם אוכלים גבינה צהובה או עוף אם הם היו בצבע כחול? התשובה היא ככל הנראה שלא, אבל זו מחשבה שמעניין להשתעשע בה. הסיבה לכך היא שמדובר באינסטינקט השרדותי: מאז ומתמיד נמנעו בני האדם במכוון ממאכלים בגוון שחור, סגול וכחול מכיוון שהם נתפסו בעינינו כמאכלים בעלי פוטנציאל רעיל. העובדה הזו מלמדת כמה כוח יש לחוש הראייה כשאנחנו ניגשים לבחור מה נאכל.

את הסדרה של לורי בראון תוכלו לראות בתערוכה "צבועים", לצד עבודות נוספות שבוחנות את השימוש בצבע.

לורי בראון, מזון צבעוני – סדרה, 1982

2.

האם הייתם אוכלים חרקים? זה לא נשמע מעורר תיאבון במיוחד, ואולי אפילו מזכיר את אחת הסצנות מהסרט מלך האריות, אבל זה מה שיקרה בעתיד. ככל שהתנאים הסביבתיים שלנו משתנים בעקבות משבר האקלים, ומשאבי הטבע שלנו הולכים ומצטמצמים, עולה הצורך לפנות לפתרונות תזונה חדשים – אחד מהם הוא תזונה מבוססת חרקים. זו אמנם מחשבה שצריך להתרגל אליה, אבל חרקים רבים עשירים בחומרים מזינים כמו חלבון, ויטמינים ומינרלים, וכבר עכשיו אפשר לקנות פסטה, חטיפי אנרגיה וחטיפים המכילים חרקי מאכל. לא רחוק היום שבו נהיה רגילים לראות צרצרים ואפילו מרבי רגליים בצלחת שלנו. בשביל להתכונן לרגע הזה מוזמנים להגיע לתערוכה "טעימה מן העתיד" במוזיאון, שכוללת גם מיצג אינטראקטיבי שמזמין את הקהל ואת הילדים להפעיל אותו ונועד להמחיש את ההשפעה שיש לנו כבני אדם על העולם סביבנו. 

קולקטיב זמנתגובה, הסעודה, 2022-2023

3. 

אי פעם תהיתם למה צ'יפס פרינגלס מעוצב בצורה שמזכירה לשון? המטרה היא לעטוף את בלוטות הטעם שלנו כך שנרגיש טעם עוצמתי כשאנחנו לועסים אותו, ונרצה לאכול עוד ועוד ממנו. ומה לגבי האריזה הייחודית? האריזה הגלילית מעוצבת כך שחתיכות הצ'יפס ישמרו היטב אחת מעל השנייה ולא "יישברו" וכך נמנע מרגע הגילוי המאכזב של חתיכות צ'יפס קטנות ומרוסקות או פירורים בתחתית החבילה.

התערוכה "אוכל" חושפת סודות נוספים על עיצוב המאכלים היומיומיים שבמזווה שלנו.

פרינגלס. צילום: דור קדמי

4. 

הוא נשמע כמו מוצר מדף שגרתי, אבל השוקולד צ'יפ המוצג בתערוכה בעל עיצוב ייחודי – מרובע ולא בצורת טיפה. אז מה הופך אותו לשוקולד צ'יפ המושלם ומה בעצם מבדיל בינו לבין השוקולדים הנפוצים בחנויות? צורת הריבוע הייחודית שפותחה על ידי רמי לבבסק, מעצב תעשייתי שעובד בחברת טסלה, בשיתוף עם החברה דנדליון שוקולד, מאפשרת לשוקולד צ'יפ להנמס בזמן אפייה באופן כזה שהוא שאר שלם וצורתו הייחודית נשמרת, אבל המרכז שלו מתרכך ונמס. העיצוב המרובע מתאים יותר לאפייה בגלל הדרך שבה הוא מגיב לחום, ומאפשר לשפים ליצור מתכונים חדשים בהתחשב בתכונות הייחודיות שלו, וגם עובד נהדר כנשנוש. 

רמי לבסקה עבור דנדליון שוקולד, שוקולד צ'יפס גדול, 2020

5. 

אנחנו תופסים את הקולה כמוצר מוגמר, שלם שגדול מסך חלקיו. אבל מה קורה כשמתרכזים בכל מרכיב בנפרד? מגלים שלמעשה היא מורכבת מלא פחות מאשר שלושה ליטר מים וצבע מאכל קרמלי. בניגוד למה שניתן לחשוב, קולה נפוצה הרבה יותר ממים, ובעלת נוכחות משמעותית גם במדינות עולם שלישי בהן הנגישות למים מצומצמת. התערוכה "אוכל" שואלת שאלות לגבי מהות המשקה – מה היה קורה אם ניתן היה להפוך את תהליך הייצור, להפיק מים מהקולה, וכך להנגיש אותם לאלו שזקוקים להם? מה אם הצבע החום של הקולה היה שונה, והמשקה היה שקוף כמו מים – האם הוא היה פופולרי ואהוב גם אז? ומעבר לכך – מה אם היה אפשר לנצל את הפופולריות של הקולה כדי להנגיש דברים נחוצים אחרים, כמו תרופות?

הלמוט סמיטס, הדבר האמיתי, 2010–2017. צילום: Lotte Stekelenburg