רכישת כרטיסים

ג'יימס קלר, מרוץ העכברוש, 2008

אוברדוז

Overdose

הזר שבמוכר, האינטימי שבציבורי והמרומז שבמופרז - חפצים מאוסף גלילה ברזילי הולנדר

30/07/2022- 28/03/2022


הרכבות מתחילות להתקיים רק כשהן יורדות מהפסים, וככל שמספרם של הנוסעים ההרוגים רב יותר, כך גוברת ממשותן, המטוסים זוכים לקיומם כאשר הם נחטפים, תכליתן היחידה של המכוניות היא להתנגש בעצים. אבל מה עם כל השאר? מה שקורה כל יום וחוזר על עצמו כל יום, הבנאלי, היום-יומי, המובן מאליו, הפשוט, הרגיל, שאינו יוצא דופן, רעש הרקע, השגרה כיצד לדווח עליהם, כיצד לחקור אותם, כיצד לתאר אותם?

גישות למה? ז'ורז' פרק, 1973. מצרפתית: לנה שילוני

ויליאם קובינג, חציבה, 2004

ויליאם קובינג, חציבה, 2004

התערוכה ״אוברדוז״ העלתה סימני שאלה לגבי מהות הדברים הפשוטים, אלה שאי אפשר להבחין בהם אבל גם לא לחיות בלעדיהם. החפצים השימושיים יישארו מובנים מאליהם כל עוד לא נעשה בהם שינוי. מכיוון שאנו מורגלים להתעלם מנוכחותם, באופן פרדוקסאלי אנו מאד רגישים לשינוים מזעריים בצורתם או בכושרם לתפקד. רבים מן היוצרים שהציגו בתערוכה שינו והרחיבו את הפונקציה המקורית של החפץ. נקודת המבט הביקורתית והפואטית הזו על המוכר מאפשרת לשהות במרחב ראשוני, ילדותי, משחקי ונטול דעות קדומות.

אוברדוז, גלריה תחתונה, צילום: אלעד שריג

הפריטים שהוצגו בתערוכה הם פרשנות של כ־150 יוצרים לחפצי יומיום. החפצים הגיעו מתוך אוסף האמנות והעיצוב של גלילה ברזילי־הולנדר, אוסף המונה כיום אלפי עבודות אמנות ועיצוב עכשווי מהארץ ומהעולם. כל עבודה נבחרה לאוסף מתוך תחושת בטן ומתוך חיבור רגשי. רבות מהיצירות מוצבות בביתה הפרטי, כשהיא חיה לצידן. עבודות בנושא ספרים, אוכל, נעליים, כיסאות, כסף ועוד. לנוכח הבית הזה שמאוכלס בחפצים ״אנושיים״ הפך גם המוזיאון למטאפורה של בית. כל גלריה מרמזת לסביבה ביתית מוכרת וכל הצבה משחזרת סצנה יומיומית. שינוי נקודת המבט מאפשר למצוא את הזר במוכר, את האינטימי בציבורי ואת המרומז שבמופרז.

התערוכה "אוברדוז״ הציגה שתי עבודות מקוריות חדשות, שנוצרו במיוחד עבורה:

בפתחה של התערוכה, שנבנתה כבית מטאפורי על כל שטחי מוזיאון העיצוב חולון, הוצגה העבודה רוח רפאים VII, עבודתו של המעצב השוודי (החי ופועל בברלין) מייקל ג'והנסון. עבודה זו הוקמה בשיתוף סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר, והציגה קיר עצום ממדים, שמורכב מעשרות חפצים הנמצאים בבית של אחד: מכשירי חשמל, דלתות, מגירות, ארונות, מדפים, מקררים, תנורים, מסגרות.

מייקל ג'והנסון, רוח רפאים VII, צילום: אלעד שריג

עבודה מקורית נוספת שהוצגה בחלל גלריה מרגלית, היא בניין רכבת (2022), של המעצבים שאול כהן, אביחי מזרחי וניל ננר. העבודה התייחסה לבית מנקודת מבט חברתית, ובחנה את הפערים שבין המרחב הפנימי והאישי למרחב החיצוני והציבורי. חזית הבית המשותף ייצגה את הקונפליקט שבין הפנים לחוץ מכיוון שהיא כללה שילוט עירוני, סורגים, תריסים וטיח אבל גם כביסה, עציצים וחפצים אישיים. 

שאול כהן, אביחי מזרחי, ניל ננר, בניין רכבת, 2022, צילום: טל ניסים, באדיבות גלילה ברזילי-הולנדר

דגם הבניין שנוסע במעגלים ולעולם אינו מגיע ליעדו, ייצג את הקשיים הנוגעים לדיור בארץ ולמצב הירוד של מבני המגורים מבחינת תחזוקה ואסתטיקה. הדפסת תלת־ממד בקנה מידה היא כלי מרכזי בתכנון אדריכלי. בעבודה טכניקה זו ייצגה את הפער שבין האידיאל למבנים כפי שהם נראים במציאות.

אוברדוז, גלריה עליונה, צילום: אלעד שריג

את התערוכה "אוברדוז" ליווה מדריך קולי, שניתן היה להאזין לו בטלפון הנייד האישי.

יוצרים משתתפים:
אלברטו אצ'גראי גוואברה | אליסיה קוואדה | אנדריאס לוליס | גְ'ווֹ װֶנדו | דמיאן הירסט | ויליאם קובינג | ז'אן גי לאטריי | טום דייל | יוקן טרויה | לאונרדו אוליאן | לוקאס מוניוז | לי הונגבו | מארטן ונדן איינדה | מארק וגנר | מייקל ג'והנסון | מריה פלאטרו | סיירוס קבירו | פיליפ לוארש | פלוריאן בורקנהאגן | רוּנֵה גונרוסן | אאוחניו מרינו | אבול (טורה רינקפלד) | אדגר אורליינטה | אודרי פרוגייר | אוטביו שיפר | אטורה סוטסאס | אטלייה ואן-לייסהוט | אטלייה לה דו גרסון (מישל ואנדרהיידן ואן טינטרן ורואל מונן) | איסאק פיניירו | אלודי אנטואן | אלכס בלאן | אלכסנדר קורזר־רובינסון | אלן קוי | אן סאמט | אנדי דיאז הופ | אנדי וורהול | אנה מוניצ'י | אנוק קריטהוף | אריאל שלזינגר | בוסה סודנברג | בוריס דנלר | בוריס טלגן | בנג'מין סבטייה | ברטוצי וקאסוני | בריאן דטמר | ברנרדי רויג | בת' מויסס | ג'וליאן ברתייר | ג'ון ווד ופול הריסון | ג'ונתן מונק | ג'ייד טאונסנד | ג'יידן מור | ג'יימס קלר | ג׳ארבס לופז | ג׳ונתן קאלאן | ג׳וקי קוון | גאי לאראמה | גבריאלה ונגה | גונסאלו באריירוס | גוסטב קרלברג | גטנו פשה עבור זירודזיין | גיליין ברטולון | גלן מרטין טיילור | גלנדה לאון | ד.ד. טרנס | דונה קונלון וג'ונתן הארקר | דוניס דיין לאגו | דיאגו דלגאדו־אליאס | דיוויד טבורן | דיויד קלארק | דיני בסמס | דנה זלצמן | האנס־כריסטיאן לוץ | הונג האו | היסאה איקנאגה | ויליאם קובינג | וינסנט אולינט | ז'אן־לוק וילמוט | ז׳אן-פרנסואה פורטו | ז׳ואאו לאונרדו | חואן לואיס מורסה | חורחה פריאנס | חסן חג'אג' | טג'ו רמי ורנה וינהאוזן | טוביאס אלנסון | טוביאס קולייר | טום פרייס | טום שמלצר | טיילור הולנד | טיל ראבוס | טים לואיס | טרויקה | יוסוקה הסגאווה | כריסטוף גוטל | כריסטוף קופנס | כריסטופר מישה | לאונרדו אוליאן | לואיז פיליפ | לוק ניוטון | לורן טיקל | ליאונרדו אוליאן | מאוריציו אנזרי | מארק | מייקל ג׳והנסון | מיכאל זלהוסקי | מיקס מיטראוויקס | מישל דה ברוין | ממד ארדנר | מריה פלאטרו | מרכוס הופר | מרלון דה אזמבוז'ה | מרקו גודוי | מת'יו מרסייה | מתאו מטה | טום דיקסון נוריה קרסקו | נחום טבת | נטליה סטאכון | ניקולה פאיס | סאקיר גוקצ'באג | סופי לכרט | סטראטיס טוולרידיס | סיירוס קבירו | סריז דוסד | פבלו ריינוסו | פבריס סמין | פבריציו ביקסיו ברגיירי | פדרו טיילר | פוצ'י דה רוסי | פטריק איק רוביס | פיטר ויטריך | פיטר וייבל | פייג' אחמד | פסקל האשם | פרדריק ואן סימאיי | פרמין חימנס לנדה | פרנק שריינר עבור סטודיו סטילטו | צ'מה מדוז | קאי לינקה | קייט גילמור | קנסוקה קויקה | קרלוס איירס | רוז ויקרס | רון ארד | רזבאן בוטיס | ריי רוקלן | רם קציר | שחר מרקוס ונזקת אקיג'י | שיש פוצ'סטו | ת'ורסטן ברינקמן

שנקר – הנדסה. עיצוב. אמנות. אורבונד תעשיות גבס בע"מ ומוצריו | ט.ר מסחר ויבוא עצים בע"מ