אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
עיצוב מהפכני | מילנו 2011
מיה דבש
לבוש בבגדים המרשימים שעיצב דודו יגאל עזרואל, דרור בן שטרית נע בין פתיחות, קוקטיילים וקבלות פנים במילנו. בארבע מהן לפחות הוצגו פרויקטים שעיצב, כל אחד מהם שונה בתכלית מן האחר ומעיד י
להמשך »
צייר לי כיסא
מיה פרנקל טנא
להמשך »
משחקים היום - מצליחים מחר
יערה בשן חכם
אם אני רוצה לסכם במילה אחת את רוב גני המשחקים בישראל, המילה תהיה ה-ח-מ-צ-ה. ולמה? כי רובם מחמיצים את ההזדמנות היקרה שמונחת בכף ידם.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור 3

שיעור 3 - 15/11/11

על הטכנולוגיה החדשה

את "ארגז הכלים" שלנו הרחבנו במשך השבוע בעזרת יצור ירקרק משונה בשםI-PAC. כהמשך טבעי ל-Keyboard Hack שהזכרנו בשבוע שעבר, האייפק הוא ממשק בעל 32 אפשרויות קלט דיגיטלי המתחבר למחשב. כל אחד מהקלטים שלו ממופה לכפתור מהמקלדת. כלומר, סגירת מעגל חשמלי בין מסוף האדמה של האייפק לבין אחד ממסופי הקלט שלו מקביל ללחיצה על מקש מסויים במקלדת. כל עוד המעגל נשאר סגור, למחשב נראה כאילו המקש נשאר לחוץ. אם בשבוע הראשון במעבדה עסקנו במפסק שמפעיל מעגל חשמלי באופן ישיר, עכשיו יש לנו דרך להפעיל בעזרתו את המחשב ולעורר שלל תגובות חדשות כחלק מהאינטראקציות שלנו.
מבחינה טכנית, ההגשה הראשונה שלנו התבססה על הקשר אדם-אובייקט-מתג-תגובה. ההגשה הנוכחית מתבססת על הקשר החדש של אדם-אובייקט-מתג-מחשב-תגובה. האינטראקציות התקדמו בהתאם.

Design Lab | Interactive Design | HIT
עוד כמה מילים על מוצרים

שחר ולוקה, המנחים, מדברים איתנו על ההגשות של שבוע שעבר. היו התחלות של אינטראקציות עם עוגנים מאד חזקים במוצרים. הגדרנו כבר אינטראקציה כדיאלוג בעזרת אובייקטים והיות שרוב האובייקטים שאנחנו מכירים הם מוצרים, זה טבעי שכשאנחנו נדרשים לעצב אינטראקציה נלך לכיוון של עיצוב מוצר עם תכונות כאלה. אבל הדגש של המעבדה ושלנו צריך להיות פחות על המוצר ויותר על הדיאלוג. הדבר החשוב בהקשר של הקורס הנוכחי הוא ההתנהגות של האובייקטים.
לדוגמה: אובייקט שבורח ממך הוא מעניין כשלעצמו. הרבה פחות חשוב מה האובייקט או מה הסיבה שהוא בורח.

ההגשות של השבוע

iCandle - דינה רובנוביץ' אבן-פז ושי מרסי

בימים בהם מערכות יחסים שלמות מתרחשות על פני מרחק רב בתיווך מחשבים, דינה ושי חפשו דרך לשתף אנשים מרחוק בחגיגות יום הולדת. לפנינו עוגה מקושטת בנרות רגילים ונר אחד מיוחד במרכז הוא בעל להבה מנייר. על צג מחשב קרוב, סרטון המציג נר בוער. כאשר שי נושף על הנר שעל העוגה, הנר במחשב נכבה בבת אחת ומתחילה מוסיקת מסיבה לשמחת כולם.
לאחר שנרגעים מהחגיגות, שי ודינה מסבירים שבתוך הלהבה מנייר מסתתר מפסק ממברנה רגיש. הנשיפה גורמת לממברנות להיצמד, מעגל חשמלי נסגר, המסר מועבר למחשב דרך רכיב האייפק והסרטון קופץ למקום הרלוונטי.

לוקה מדגיש שהחלק המעניין הוא הקשר בין מה שאתה עושה - הנשיפה, לבין מה שקורה על המסך. אולי צריך להיפטר מהעוגה, הוא אומר, מהמסיבה ומכל הדברים שמסביב ולהשאיר רק להבה כי זה מה שמעניין. הוא מציין גם את הבינריות של האינטראקציה שכן יש רק נר דולק ונר נכבה. היה יכול להיות מעניין לראות מצבי ביניים שקורים כתוצאה מהנשיפה. שחר ממשיך ומציע להיפטר גם מהלהבה, להתנתק לחלוטין מהסיטואציה שהתחלנו בה ולחקור את האינטראקציה בצורה משוחררת יותר. התרגיל צריך לשאול הרבה שאלות ולא לנסות לתת תשובות. ההתקדמות בפרוייקט יכולה להמשיך לשני כיוונים: לחקור מה עוד ניתן לעשות בסיטואציה ולחקור מה עוד ניתן לעשות בנשיפה.

Design Lab | Interactive Design | HIT

CuBeat - איתי קורגן ואושר שוקרון

בהמשך למשחק ההרכבה משבוע שעבר, שבסופו נדלקות נורות, הפעם התגמול מוסיקלי ומתוחכם יותר. כאשר מחברים את הקובייה הראשונה לבסיס, המחשב מתחיל להשמיע מקצב מוסיקלי בסיסי. כל קובייה שמוסיפים בסדר ובאוריינטציה הנכונים מוסיפה עוד רובד מוסיקלי לאלה שלפניה. הקובייה האחרונה משלימה את הנעימה בעזרת מלודיה קליטה ומודגשת. החלק האחרון והזכיר ביותר הוא זה שיגרום לאנשים לרצות להשלים את המשחק ולא להסתפק בנעימה חלקית.

החיבור בין הקוביות לבין הבסיס נעשה בעזרת מחבר PLCC. מחבר זה היווה קושי מסויים בגלל עדינותו ואי התאמתו לפעולות חיבור וניתוק מרובות. את בניית הקטע המוסיקלי אושר ואיתי עשו בעזרתו האדיבה של עמיחי דני, מוסיקאי מקצועי שהנחה אותם גם לגבי סדר השתלבות הביטים ההגיוני כדי לבנות עניין מקסימלי.




בשלב הביקורת מתגלות שתי אסכולות: יש את אלה שרואים את בניית הנעימה כעיקר ויש את אלה שחושבים שדווקא הפואנטה בסוף חשובה יותר. לוקה מברך על הכנסת עוד ממד למשחק אך מציין שהמבוך שמופיע בצידי הקוביות ששימש כעזר למשחק בשבוע שעבר, מהווה סרח עודף וגונב קצת את הפוקוס מהמוסיקה שהיא עיקר ההתרחשות. כמעט לכל אחד מאיתנו עולה רעיון או הצעה לפיתוח האינטראקציה וזה כשלעצמו סימן לניסוי מוצלח.

KeyShirt - דנה מיק ועומר בן-נעים

סביבת האינטראקציה היא סביבה משרדית. אנו רואים את שמוליק יושב מול המחשב שלו בעבודה ומשחק במשחק מחשב. אולם השליטה במשחק נעשית על ידי נגיעות בכפתורי חולצתו ולא דרך המקלדת. כשאביעד, הבוס המרושע, מגיע לבדוק מה העובד שלו עושה, שמוליק נוגע בכפתור העליון בחולצתו ועל המסך מופיע מסמך וורד.

האינטראקציה מדברת על הסוואה. גם של אביזר השליטה שנראה כמו חולצה מכופתרת רגילה וגם של המשחק עצמו על ידי "כפתור הבוס" המובנה. דנה ועומר המשיכו את האינטראקציה הקודמת שלהם בשימושם בחיבורים רכים ושיכללו אותה בחיבורה למחשב דרך האייפק.

Design Lab | Interactive Design | HIT

לוקה מציין לטובה את ההתנסות הטכנית עם כפתורי החולצה ואת רעיון השליטה באמצעות בגד. לדעתו השימוש בכפתורים היה טבעי יותר בשבוע שעבר. ייתכן שהפעם היה צריך להשתמש בחלקים אחרים בחולצה או אפילו בפריט ביגוד אחר. שחר טוען שההפעלה גורמת למשתמש להפעיל את שרירי הבטן בצורה מסויימת וייתכן וזה כיוון התפתחות אפשרי לפרוייקט. לדעתו, אם היה עוד זמן לפיתוח הפרוייקט היה כדאי לעזוב את סיפור המסגרת ואת ההסוואה בצד ולפתח רק את האינטראקציה.

כפפת הפעלה - שחר יעקבי ושמוליק מעודה

שמוליק ושחר חקרו הפעלת מכשירים באמצעות מחוות ידיים. שחר בכפפת סאטן אדומה וארוכה, מצמיד את אצבעותיו ומסובב את היד כאילו הוא מסובב כפתור דמיוני. בתגובה לכך, המוסיקה שמתנגנת מהמחשב מתגברת בעוצמתה. כאשר הוא מסובב את הכפתור הדמיוני לכיוון השני המוסיקה נחלשת. שחר עושה תנועת אחיזה באויר ועל הצג מופיע קומקום חשמלי שמתחיל לרתוח. לאחר מכן, שחר שולח את ידו קדימה ומחווה תנועת משיכה. על הצג מופיעה ארונית ואחת המגירות שלה נמשכת החוצה. כאשר שחר דוחף ידו חזרה המגירה נסגרת.

כחלק מהמחקר, שמוליק ושחר שאלו אנשים לגבי המחוות המזוהות אצלם בהפעלת מכשירים. הכפפה עוצבה בעזרת מגעים חשמליים שנשתלו בבוהן ובמקומות נוספים על הכפפה. כמו כן, מספר מתגי tilt שימשו אותם לציון כיוון תנועת הידיים בכל מחווה. התקשורת מול המחשב נעשתה בעזרת לוח ממשק שפורק ממקלדת אלחוטית והותאם לשימושם. הסרטונים שהודגמו מהווים תחליף לקומקום אמיתי ולמגירה ממונעת. היות שההתמקדות היא באביזר השליטה, את האביזרים הנשלטים לא חייבים לממש.

Design Lab | Interactive Design | HIT

ההדגמה מעלה אסוציאציות לביטויים כמו "המושך בחוטים" ו"השליטה נמצאת בכף ידך". לוקה אומר שההתקדמות מפעם שעברה מעניינת כי האינטראקציה נשארת באותו עולם אך מוצגת הפעם מכיוון אחר. היה יכול להיות מעניין לשאול אנשים אם הם מזהים את הפעולות על סמך המחוות גם אחרי שהכפפה הושלמה. טליה מעירה שכפי שציור של דיסקט מהווה אייקון לשמירת קבצים במחשב כך מחוות השליטה לא חייבות לקלוע בדיוק לפעולה כפי שעושים אותה היום.

Ray of Light 2.0 – ג'ני בכר ודיויד קנטור

נושא משקפי השמש ככלי לתקשורת נשאר משבוע שעבר. סביבת האינטראקציה הנבחרת היא מועדון לילה בו קשה ליצור קשר עין או תקשורת קולית. ג'ני הדגימה את אפשרויות התקשורת בעזרת המשקפיים: כשהיא מורידה את המשקפיים לקצה האף כדי לבחון בחור שמוצא חן בעיניה, נדלקת נורה בצורת לב באמצע המשקפיים. כשהיא רוצה למשוך את תשומת ליבו של הברמן היא מצמידה את המשקפיים לפניה ונורות בצידי המשקפיים מהבהבים. אם הברמן עדיין לא שם לב, נגיעה נוספת תגרום להבהובים ארוכים יותר ואם עדיין אין תשומת לב, נגיעה שלישית תעורר הבהוב מתמשך, ממנו כבר לא ניתן יהיה להתעלם.

התקשורת הבאה מתרחשת במידה שג'ני איבדה את חבריה במועדון. היא מניחה את המשקפיים ראשה ובתגובה נשלח מסר מיידי לטלפונים הניידים של כל חבריה. בסוף הערב כאשר ג'ני מסירה ומקפלת את המשקפיים, תישלח הודעת טוויטר בה היא מודיעה שהלילה תם ושהיא הולכת לישון.

המחקר לפרוייקט כלל בדיקה של המחוות האופייניות למרכיבי משקפיים בכלל ולקלאברים בפרט. מצב המשקפיים נקלט על ידי מתגי מגע ומתגי tilt והועבר למחשב דרך אייפק. הפעלת הלוגיקה נעשתה דרך סביבת פיתוח Processing שהכירו לנו בשבוע שעבר.

Design Lab | Interactive Design | HIT

לחלק מהאנשים חסר במשקפיים פידבק כלפי המשתמש שאינו יודע כשהוא מהבהב, מסמס וכו'. תוספת מעניינת מאז שבוע שעבר, לדברי לוקה, היא רבדים של תקשורת שהמשתמש אינו מודע להם ישירות. כל המחוות שנבחרו הן מודעות במידה זו או אחרת והן מעניינות כי האובייקט מייצר עבורן שפה חדשה. לדבריו היה מקום להתרכז בתאורה או בתקשורת נתונים ולא להתפזר.
העניין הוא במחוות ולא במשקפיים ואולי היה אפשר לוותר עליהם. שחר מוסיף שכאובייקט מחקר המשקפיים מעניינים כי כלפי המשתמש אין אינטראקציה ולכן השימוש הוא שקוף לחלוטין. אולי היה צריך להתמקד במחווה המעניינת ביותר, "איפה החברים שלי" לדוגמה, ולבנות עליה אינטראקציה מפותחת יותר מאשר לפתח מחוות רבות באופן שטחי.

שימושיר 2.0 - רוני רוזן ואביעד פוקס

ליד אותה אסלה משבוע שעבר צץ שטיחון מחולק למקטעים. הכניסה לחדר השירותים מפעילה הקלטה אוטומטית של צלילים שונים: טריקת הדלת, זרימת מים, פתיחת ריצ'רצ' ועוד כיד הדמיון הטובה. לופ אחד לכל מקטע של השטיחון. הישיבה על האסלה מפעילה את השטיחון ומאפשרת נגינה בדריכה. על השטיחון יש גם מקטע המתחיל הקלטה ואחד לניגון מה שהוקלט. האובייקט מיועד לשירותים בבית פרטי ולא למקום ציבורי.

הקלטת הצלילים וניגונם נעשית על ידי מחשב. הדריכה על השטיחון לוחצת על מתגי מגע בכל מקטע ודרך אייפק הלחיצות מתורגמות ללחיצות מקשים שהמחשב מסוגל להבין.

Design Lab | Interactive Design | HIT


לוקה מעיר שההתפתחות משבוע שעבר ניכרת ושהשטיח נראה טוב. יש לו מורכבות של שלט רחוק אבל שהוא מחובר לאסלה ולא מהווה חלק אינטגרלי ממנה. בשירותים עצמם יש שפע של הזדמנויות לשליטה עצמית לא דרך אובייקט נוסף. גם כאן פחות חשובים מיקום וצורת האובייקט ויותר חשובה האינטראקציה. שחר מוסיף שעוד כיוון לפיתוח היה יכול להיות ניתוק השטיחון מהאסלה ופיתוחו כאינטראקציה נפרדת.

חולצת פייסבוק - גבע רוזנטל ודורון סגל

דורון לובש טי שירט לבן שעליו אייקונים, ביניהם מספר סמיילים והלוגו של פייסבוק. החולצה מאפשרת חיבור לרשת חברתית ללא המחשב עם פוטנציאל לרשת חברתית אלטרנטיבית של לובשי חולצות אינטראקציה. כל אחד מהאייקונים לחיץ ומבצע פעולה אחרת. לחצן הפייסבוק פותח את פרופיל המשתמש, סמיילי מחייך משנה סטטוס למשהו חיובי וסמיילי שנראה כעצוב מודיע לכולם על "יום השפם" שעובר על דורון. מפגש עם זר ברחוב, בגילומה של דינה, מסתיים בנגיעה שלה בזרוע שלו שמחבר אותם כחברים גם בפייסבוק.
בתרחיש אחר, חיבוק של חברה מעורר הודעת סטטוס ייחודית.

Design Lab | Interactive Design | HIT

גם גבע ודורון יישמו חיבורים רכים ומפסקי מגע בחולצתם. הממשק למחשב נעשה דרך אייפק וביצוע הפעולות בפייסבוק דרך תוכנת מאקרו אקספרס.

שחר מעיר שיש חיבור חזק בין העיצוב הגרפי לאינטראקציות ושניתן היה להעשיר את העבודה אם היתה משמעות לנגיעה בקומבינציות של סמלים, במקום שכל סמל יעשה דבר אחד בלבד. לוקה הוסיף שהאייקונים שנבחרו לצידי החולצה: להצעת חברות ולחיבוק קשורים יותר למחווה הטבעית ופחות לעולם הגרפי של הפייסבוק.

על תקלות טכניות, חוק מרפי וחיות אחרות

כולנו גילינו השבוע שככל שמורכבות הפרוייקטים גדלה, כך מתרבים הכשלים הטכניים הלא צפויים. דברים שעבדו בסדנה לא תמיד עבדו בהגשה ודברים שעבדו רק "לפני שעה" הפסיקו לשתף פעולה ברגע האמת. מעבר להבנה שהכל צריך להיבדק קרוב ככל האפשר למקום ולזמן ההדגמה, שחר ולוקה ניסו להעביר את המסר שעדיף להתרכז בעיצוב האינטראקציות ולא בהשלמת הרבדים הטכניים. האינטראקציה חשובה מהטכניקה.

עוד כלים ולפרוייקט חדש

שני התרגילים, עד כה היו חימום, כל אחד עם דגש טכני אחר. מהיום הרסן מוסר ואנחנו מתבקשים להשתמש בכל מה שנרצה ולהיעזר בכל מה שנוכל כדי לממש את האינטראקציות שהן לב העניין.

מציגים לנו עוד שני כלים:
הכלי החדש הראשון הוא מערכת בשם Phidgets המורכבת מממשק המתחבר למחשב דרך USB ומשלל כלים, חיישנים והרחבות שונות. את הממשק מכנים 888 על שום 8 כניסות דיגיטליות, 8 כניסות אנלוגיות ו8 יציאות דיגיטליות. תוספת הכניסות האנלוגיות והיציאות הדיגיטליות מאפשרת פונקציונליות שלא התאפשרה על ידי האייפק. ניתן לחוש בתזוזה, מיקום, טמפרטורה ולהיעזר בכמעט כל חיישן אחר שניתן להעלות על הדעת. ניתן להפעיל מנועי סרבו, לחולל צלילים ולהתממשק למכשירי חשמל ומערכות אחרות.
הרחבת האופק הטכני שלנו לא מגיע בחינם - כדי להנות מזה, מעכשיו נהיה חייבים גם לתכנת.

הכלי השני ממנו נותנים לנו טעימה היא שפת תכנות גרפית בשם מקס. את מקס מדגימה מאיה מצוות המעבדה. היא מראה לנו איך בפשטות ניתן לתרגם קלט של תנועה לפלט של צליל והכל בשרטוט זרימת הנתונים באופן גרפי.
כרגע כל אלה עוד באויר אבל בשבועות הקרובים צפויות לנו הרבה תובנות חדשות בנושא.

תרגיל שלישי: MOTION
 
"תנועה היא אחד מאלמנטים הבסיסיים בהתנהלות האנושית ביום-יום.
תנועה היא מרכיב חזק וכלי חשוב בעיצוב אינטראקציה.
 
בתרגיל הקרוב תתבקשו לעצב "אובייקט" שהאינטראקציה בו סובבת סביב תנועה.
התנועה יכולה להגיע כקלט או כפלט (או שניהם) וחייבת להיות המהות באינטראקציה.
 
על אף האתגר הטכני הקיים תמיד, התרגיל אינו תרגיל טכני.
עיקרו הוא עיצוב אינטראקציה שמתייחסת לתנועה במרחב.
תנו דגש לאינטראקציה על חשבון ה"שימוש" או הסיפור המוצרי
 
התרגיל ימשך שבועיים.
לשבוע הבא עליכם לבוא עם וידאו-פרוטוטייפ של האינטראקציה והוכחת יתכנות ראשונית של התנועה."

מחולקים לקבוצות חדשות וגדולות יותר, אנחנו יוצאים לעוד הרפתקאה.
יש לנו שבוע להיפגש, לגבש קונספט מדהים, לחקור, לנסות, לתכנן, להתנסות, לנסח וללמוד. עד אז יש גם פתיחת תערוכה חדשה במוזיאון ומעכשיו האינטראקציות שלנו יהיו מוצגות לציבור הרחב אז בואו, תגידו שלום, ותתנסו. אנחנו מתים לדעת מה אתם חושבים.

 We wanted fame. Well, fame costs...

כתיבה: דיויד קנטור
צילום: עומר בן-נעים, איתי קורגן

עדכונים נוספים בבלוג:

- פתיח

-
שיעור ראשון - 1/11/11 

- שיעור שני - 8/11/11

- שיעור שלישי - 15/11/11

- שיעור רביעי - 21/11/11

- שיעור חמישי - 29/11/11

- שיעור שישי - 6/12/11

- שיעור שביעי - 13/12/11

- שיעור שמיני - 20/12/11

- שיעור תשיעי - 27/12/11

- שיעור עשירי - 3/1/11

- שיעור אחת עשר - 10/1/12

- שיעור שנים-עשר - 17/1/12

- שיעור אחרון - 24/1/12

- התערוכה

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס