רכישת כרטיסים

קיימות ובזבוז מזון בתערוכת בוגרי תקשורת חזותית בשנקר 2023

צילום: מתוך הפרויקט שומרות הטבע, לי לוי
קטגוריה: עיצוב וחברה

ככל שההשלכות של משבר האקלים הולכות ומתבהרות, כך עולות גם דרכים אפשריות לפתרון הבעיה. חלקן פרקטיות וחלקן תפיסתיות, ונוגעות בהבנה שאחת מהדרכים לגשת למשבר האקלים – ואפילו אחת מהסיבות שהביאו להווצרותו – היא ההכרה בכך שאנחנו בני האנוש מהווים חלק מהטבע וממארג המינים שקיימים בו, ולא מין נפרד. ניתן לראות ביטוי לגישות אלו בפרויקטים של בוגרי ובוגרות מחלקת תקשורת חזותית לשנת 2023 בשנקר, שחלקם מציעים פתרון בעיות קונקרטיות שעוסקות באוכל ובבזבוז מזון (נושאים שגם התערוכה "אוכל" המוצגת כרגע במוזיאון נוגעת בהם) וחלקם משקפות באמצעים שונים עד כמה אנחנו חלק מהטבע ומה ההשלכות של הפגיעה באקלים עד כה.

חן גולד | החצר 

גינות קהילתיות נעשו עניין מוכר בשנים האחרונות: הן מאפשרות לשכנים להפגש ולטפח חלקת אדמה בשכונה ולגדל בה גידולים שינויים מצמחי נוי ועד גידולי ירק שיכולים לשמש את חברי הקהילה בהמשך. ״החצר״ היא פלטפורמה דיגיטלית המסייעת ביצירת וניהול קהילות חברתיות כאלו במרחב העירוני. הפרויקט ממתג מחדש את החקלאות הישראלית העירונית ושואף לחזק קשרים בקהילה מבוססי מקום ומטרה משותפת.

מיתוג מחדש לגינות קהילתיות. מתוך פרויקט החצר של חן גולד

חן כהן פריווה | Wasteless

אחת הבעיות בתחום בזבוז המזון לאו דווקא קשורה בהתנהלות רשתות הקמעונאות הגדולות, אלא באופן בו אנו מתנהלים כצרכנים. אחת הדוגמאות לכך היא קניות לא מתוכננות שמסתיימת במוצרים שנזרקים לפח בגלל שלא נעשה בהם שימוש בזמן. הפרויקט Wasteless שואף לשנות את המצב הזה: מדובר במערכת ניהול אוכל חכמה המאפשרת מעקב וניהול של מלאי המזון הביתי בצורה פשוטה ויעילה. באמצעות המערכת המשתמש יכול לראות את מלאי המזון הקיים בביתו, לעקוב אחר תאריכי תפוגה ולהבין באילו מוצרים כדאי להשתמש קודם, וכן לתכנן ארוחות ולהימנע מרכישות מיותרות, וכך להפחית בזבוז מזון ולחסוך כסף.

מעקב אחר מלאי מזון קיים. מתוך הפרויקט Wasteless של חן כהן פריווה

לי לוי | שומרות הטבע 

אחת התוצאות של משבר האקלים היא היעלמותן של דבורים מהמרחב העירוני. הפרויקט "שומרות הטבע", חוויית למידה אינטראקטיבית משחקית, מנגישה לילדים בכיתות ג׳-ד׳ ידע על חשיבות הדבורים והסיבות להיעלמותן. הילדים יכולים לשוטט ולחפש אחר המשימות שונות המפוזרות בין המערכות האקולוגיות, וכך להכיר את הנושא באמצעות מחקר, משחק, ניסיון וטעייה.

חשיבות הדבורים במערכות האקולוגיות. מתוך הפרויקט "שומרות הטבע" של לי לוי

מיקה מידר | מוח כוורת – סודות האינטליגנציה הקולקטיבית

לעתים דרך התבוננות ביצור חי אחר ניתן להכיר את עצמנו טוב יותר. בספר "מוח כוורת – סודות האינטליגנציה הקולקטיבית" מתבוננת מיקה מידר בבני אדם ובדבורי הדבש, וחוקרת את הדומה והשונה בין המינים. דרך ההתבוננות משרטטת מיקה קווים מקבילים בינינו לבינן, שמביאות לבחינה של מבנים חברתיים. הדפדוף בספר מאפשר לקורא להרגיש לרגע כחלק ממארג החיים היוצר את הטבע ולתהות יחד עם המעצבת האם נוכל ללמוד מהדבורים דבר מה על עצמנו כחברה.

התבוננות בבני אדם ובדבורי הדבש. מתוך הפרויקט "מוח כוורת – סודות האינטליגנציה הקולקטיבית" של מיקה מידר

הדר לוזון | מדבר לבן 

אחד הקשיים העולים כשמדברים על ההתחממות הגלובלית הוא היכולת לדמיין כיצד יתבטאו הנזקים שלה בעתיד, ואיך תושפע הסביבה שלנו. המעצבת הדר לוזון מספקת בפרויקט "מדבר לבן" הצצה עתידית אל הנזקים שיגרמו לשוניות האלמוגים בשנת 2033. השוניות שכיום מלאות בצבע וחיים ישתנו ללא היכר: האלמוגים יאבדו את צבעם, המגוון הביולוגי יצטמצם ויצורים ימיים רבים ישתנו או יכחדו. דרך עבודת הוידאו שיצרה, מנסה הדר להמחיש את ההשלכות הצפויות כבר עכשיו ולהניע את הצופה לפעולה. 

איך יושפעו שוניות האלמוגים משבר האקלים? מתוך הפרויקט "מדבר לבן" של הדר לוזון