אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
האות - טיפוס עם אופי
יעל סגל חרמוני
האות, יצירת אמנות קטנת ממדים, בעלת משמעות רחבה, היא סימן מובן מאליו עבורנו. כולנו יודעים לקרוא אותן ואף לכתוב בצורה זו או אחרת; אולם מי מאתנו מכיר את חוקיותן הפנימית?
להמשך »
סבטקסט - ראיון עם גלי כנעני
שירה שובל | ספריית החומרים
היא זכתה לאחרונה בפרס אנדי היוקרתי ותערוכת יחיד שלה מוצגת בגלריה פריסקופ בתל אביב. ראיון עם מעצבת הטקסטיל גלי כנעני.
להמשך »
סיור אישי עם חיימה חיון בתערוכה פאנטסטיקו
מיה דבש
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> שיעור 7

שיעור 7 - 13/12/11

Sonic Interaction Design

הגשה ראשונה בתרגיל בעיצוב אינטראקציה קולית. כל קבוצה התבקשה לבחור אינטראקציה שמגיבה באופן קולי לקלט מוחשי. הטכניקה שבה השתמשנו לתכנון האינטראקציה היא על-ידי יצירת סרטוני וידאו בהם אנחנו מדמים איך האינטראקציה תראה, תשמע ותתנהג מבלי שנדרשנו עדיין למימושה.

Design Lab | Interactive Design | HIT

אלה הקבוצות החדשות וזה מה שהצגנו:

עומר בן-נעים, שי מרסי, אביעד פוקס - Kosound

ההשראה לפרויקט באה מהיכולת ליצור צלילים על-ידי העברת אצבע על שפת כוס-יין. שינוי בגובה הנוזל בכוס משנה את גובה הצליל בהתאמה. הקבוצה מציעה ליצור כלי נגינה אלקטרוני הפועל על אותו עיקרון ושמאפשר לשנות את גובה הצליל באופן דינמי כך שכוס בודדת יכולה ליצור מגוון רב של צלילים.



השאלות שעולות לגבי האינטראקציה נוגעות לצורת כלי הנגינה - האם לשמור על מטאפורת הכוס או לזנוח אותה? כיצד עוד ניתן להשפיע על סוג הצליל המופק ומה סוג הצלילים שהקבוצה תרצה להפיק?


דינה רובנוביץ' אבן-פז, שמוליק מעודה, דיויד קנטור - This is Sonic Tap

קבוצה זו עוסקת בסוניפיקציה של טמפרטורת המים בברז. הדמיות הווידיאו מדגימות רעיונות שונים לביטוי הטמפרטורה בעזרת סאונד: קול אנושי, מוסיקה וצלילים מהטבע.



הדיון נסוב סביב השאלה אם הסאונד מהווה שכבה נוספת על המציאות או האם מדובר באמצעי זיהוי לזמן המעבר עד שהמים מגיעים לטמפרטורה שנקבעה על-ידי כיוון הידית.


רוני רוזן, דנה מיק, גבע רוזנטל, אושר שוקרון - Weeeeee Chair

כיסא הוויייייייי הוא משחק למבוגרים הבנוי לתוך כיסא משרדי רגיל למראה. תזוזות הכיסא גורמות לצלילים המבטאים כייפיות ומשחקיות. התנגשות בין כסאות גורמת לתגובה קולית ושינוי גובה המושב משפיע על הצליל הנוצר.



האינטראקציה מעלה דיון בשלושה מושגים רלוונטים לכולנו:

- קריאה לפעולה: הדרך בה הכיסא גורם למשתמשים להשתתף באינטראקציה. לדוגמא, צליל בתגובה לישיבה על הכיסא.

- תגמול: מה ששומר על העניין של המשתמשים באינטראקציה. לדוגמא, מכלולי צלילים מגוונים.

- משחוק: איזה אלמנטים מעולם המשחקים משולבים באינטראקציה. לדוגמא, תחרות בין כסאות.


ג'ני בכר, איתי קורגן, שחר יעקבי, דורון סגל - פסנתר ברקודים

הקבוצה קיבלה השראה מהברקודים המייחדים מוצרי צריכה ויצרה כלי נגינה שבו כל תו מבוסס על ברקוד של מוצר מסוים. הברקוד מודבק לקובייה וכשהברקוד נסרק, מושמע סאונד שקשור למוצר שאת הברקוד שלו אימץ. האינטראקציה כוללת מסילה לסידור קוביות התווים וקורא ברקודים. לאחר שהמשתמש מוצא סידור מעניין לתווים הוא יכול להוסיף את הנעימה לספריית התווים על-ידי הדפסת ברקוד חדש עבורו ואז הוא גם מגלה מה היו המוצרים שהרכיבו את המנגינה שיצר.

בביקורת מדברים על מורכבות האינטראקציה ושיש כאן בעצם גם משחק זיכרון המבוסס על ברקודים וגם כלי נגינה המבוסס על מוצרי צריכה. את כלי הנגינה ניתן לשחרר מהברקודים וממוצרי הצריכה ולפתח את רעיון הנגינה באמצעות אובייקטים, כשלאובייקטים מאפיינים פיזיים שירמזו לצליליהם השונים.


מקס הלוחם בצלילים

לאחר ההגשות והביקורות, אנחנו מקבלים שיעור בסביבת פיתוח מקס, אותה הזכרנו בעבר. את השיעור מעביר נמרוד רם, מרצה אורח מבצלאל ומומחה בנושא. ההרצאה כוללת לא מעט רקע תיאורטי על מהות הצלילים מבחינה פיזיקלית וכיצד הם מיוצרים על ידי המחשב.

Design Lab | Interactive Design | HIT
נמרוד רם

אנחנו לומדים על יסודות בניית אפליקציה בעזרת מקס. סביבת הפיתוח קיבלה את השראתה המטאפורית מאולפני סאונד בהם יש יחידות אלקטרוניות היוצרות אפקטים שונים אותם מחברים בכבלים המעבירים את הנתונים ממקור הצליל, דרך האפקטים ועד לרמקול. כך גם במקס, אובייקטים מחוברים בחוטים מצוירים והמידע זורם ומעובד לפי סדר החיבורים.

לאחר הקניית הבסיס, השיעור מתמקד ביכולות של מקס ביצירה, אחסון, עיבוד והצגה של סאונד.

 

Design Lab | Interactive Design | HIT
בתרשים למעלה: כך נראית אפליקציית מקס המשמיעה קולות שנקלטו ממיקרופון ועברו דרך פילטר. את אות השמע רואים משמאל כפי שהוקלט ומימין לאחר הפילטר.

עוד שבוע - עוד אינטראקציה

לאחר השיעור מסדרים את המעבדה לעוד שבוע של הצגת האינטראקציות הקודמות למבקרים במוזיאון.
בשבוע הבא ההגשה הסופית של התרגיל ויש עוד המון עבודה לפנינו.
להשתמע.

מילים: דיויד קנטור
צילום: עומר בן-נעים, איתי קורגן.

עדכונים נוספים בבלוג:

- פתיח

-
שיעור ראשון - 1/11/11 

- שיעור שני - 8/11/11

- שיעור שלישי - 15/11/11

- שיעור רביעי - 21/11/11

- שיעור חמישי - 29/11/11

- שיעור שישי - 6/12/11

- שיעור שביעי - 13/12/11

- שיעור שמיני - 20/12/11

- שיעור תשיעי - 27/12/11

- שיעור עשירי - 3/1/11

- שיעור אחת עשר - 10/1/12

- שיעור שנים-עשר - 17/1/12

- שיעור אחרון - 24/1/12

- התערוכה

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס