רכישת כרטיסים

דבורה מבטיחה ומקיימת | בוגרים 2012

צילום: לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012
קטגוריה: עיצוב וחינוך

ביקור בתערוכת הבוגרים של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל מציף שאלות לגבי מטרת התערוכה ותפקידה, אך גם חושף כמה פרויקטים מעניינים במיוחד.

כחומר ביד האוצר

מי שעובר מן המחלקה לתקשורת חזותית למחלקה לעיצוב תעשייתי בתערוכות הבוגרים בבצלאל, אינו יכול שלא לעצור רגע ולתהות על ההבדלים הבולטים באופן התצוגה. ההבדלים בין שתי התערוכות מעידים יותר מכל על הבדלים בגישה של שתי המחלקות אל תערוכות הגמר ואל השאלה – של מי התערוכה הזו, של הבוגרים או של המחלקה?

תחת השם "עכשיו כולם ביחד" תערוכת הבוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית (אוצר ומעצב התערוכה: נעם שכטר) היא דוגמה לעבודת אוצרות מהודקת – יש לה קונספט, יש ברירה של עבודות (לא כל הפרויקטים הם פרויקטי גמר, "כי לעתים, פרויקט הגמר הוא לא העבודה הטובה ביותר של הסטודנט", אומרים במחלקה), יש אמצעי תצוגה ויש עיצוב חלל. ואכן, המפגש הראשוני עם התערוכה סוחט קריאת התפעלות, החלל הארוך הפתוח, אחידות התצוגה, הרעיונות, בהחלט מעוררים רושם עז. גם מבט שני יכול לגלות שדווקא אופן התצוגה האחיד, הדיגיטלי, לכל סוגי המדיות השונות – מאפשר התבוננות והתעמקות גבוהים יותר. עם זאת, ברור ששם התערוכה "עכשיו כולם ביחד" אינו משקף רק את חוויית העבודה המשותפת אלא גם את העובדה שהתערוכה חשובה מסך חלקיה.

במחלקה לעיצוב תעשייתי, לעומת זאת, מוצגת התערוכה ללא שם, ולמי שביקרו שם גם בשנים קודמות התערוכה נראית דומה כל כך עד שניתן אפילו לזכור מי היה שם באותה פינה, בשנה שעברה. תחת שמות האוצרים מופיעים טל גור וניצן דבי אבל הם עצמם מעידים שעיקר עבודת האוצרות שלהם היתה בהסמכת עבודות בחלל ומגדירים את עבודתם כמשקיפים יועצים.

"תערוכת סוף שנה היא קודם כל חגיגה של הבוגרים. היא תערוכה של, בשביל ובעד הסטודנטים", אומר טל גור. "הבוגרים מחליטים מה יהיה בתערוכה. אנחנו, האוצרים, קבענו בעיקר היכן יוצבו האובייקטים בחלל ודאגנו לאיזונים – כך שלא כל העבודות הטובות תתרכזנה בחלל אחד אלא תהיינה מפוזרות לאורך התערוכה, שהמקבצים יהיו מגוונים וישקפו את המגוון שבכיתה, הנחינו גם את הסטודנטים לא ליצור אמצעי תצוגה שיעיבו על המוצג בתערוכה.  בכל השאר היינו מעין משקיפים יועצים".

במחלקה לעיצוב תעשייתי נדמה שהתערוכה אינה מטרה אלא אמצעי, כפי שמגדיר זאת חיים פרנס, ראש המחלקה. היא תערוכה של הסטודנטים שנעשתה על ידם והם אלה שתופסים בה את מרכז הבמה. "זה לא הזמן להציג אג'נדה", אומר טל גור, "את זה אפשר לעשות במועד אחר, כמו למשל בתערוכה שהצגנו במילאנו השנה."

לאור העובדה שלגבי רוב הסטודנטים זו תהיה התערוכה היחידה בה יציגו אי פעם, קשה להחליט איזו תערוכה עדיפה, איזו מהן מייצגת אותם באופן הטוב ביותר, איזו מהן מלמדת ומקנה להם ערכים ותחומי ידע נוספים ואיזו מהן מכינה אותם טוב יותר לחיים שאחרי.

בין  דבורה מקיימת לזמן האבוד

אחד הפרויקטים המעניינים שהוצגו השנה, הוא גם הפרויקט המצטיין של המחלקה – "דבורה מקיימת" של לביא בר. המחקר המעמיק ורחב ההיקף שהתמקד בחקר חיי הדבורים, היחסים בינם לבין בני האדם והסיבות להעלמות המסתורית שלהן מאזורים נרחבים בעולם יצר את אחת העבודות המרתקות שנראו כאן לאחרונה. מאחורי הרצון "להכניס את הדבורים לרשימת חיות המחמד שלנו" מסתתרת שאיפה הרבה יותר גדולה – לתקן את מערכת היחסים הקלוקלת שלנו עם דבורים (שהשיטות התעשייתיות של גידולן מפר באופן בוטה את האיזון בינינו לבינן) ולהבין שלהעלמות זו יש תוצאות הרסניות לגבינו, ישנם חוקרים הטוענים שזו בעיה בעלת דחיפות גבוהה יותר מההתחממות הגלובלית. הכוורת הביתית והציוד הנלווה לה מפשטים את הגידול והופכים אותו לתחביב שיותר עירוניים המחפשים פיסת טבע בעיר יכולים לקחת בו חלק.

לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012
לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012
לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012
לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012

פרויקט מעניין אחר הוא 0.59 גרם של טליה מוקמל שראשיתו במחקר חומרי של פלסטיק וסופו בסדרה של כלים יפהפיים המשלבים טכנולוגיה ועבודת יד, פס ייצור ואופי ייחודי.

טליה מוקמל, 0.59 גרם | בוגרים 2012
טליה מוקמל, 0.59 גרם | בוגרים 2012

"השתנות הטבעים" של סיוון חפץ הוא אמנם משחק מילים על המילה "טבע" ברבים אבל מתייחס ל"טבעים" במובן של דיזות (בעברית: חריר או נחיר). התערבות בפס ייצור המוני – טכנולוגיית האקסטרוזיה – מאפשרת ליצור צורות חדשות ומגוונות בסדרת ייצור המונית.

עירית גרומי כבן, קוקיט | בוגרים 2012
סיוון חפץ, השתנות הטבעים | בוגרים 2012

גם הפרויקט "קוקיט" של עירית גרומי כהן מאפשר התערבות בתהליכים טכנולוגיים, אלא שכאן היא ממירה את תהליך הייצור הטכנולוגי בסיר הביתי שבו היא מבשלת שרפרפים מסוגים שונים. המחקר בחומרים שונים הוביל אותה להבנה שכדוריות קלקר מתנפחות ברתיחה, כמו פופקורן ולאפשרות ליצור סדרת אובייקטים במפעל ביתי יצרני.

עירית גרומי כבן, קוקיט | בוגרים 2012
עירית גרומי כבן, קוקיט | בוגרים 2012

אבל, שני הפרויקטים שמעוררים רצון עז לחמוד ולקחת אותם הביתה הם מנורות "דילייט" של עידו מוהר ושעוני "זמן מה" של נמרוד אור. המנורות עשויות "ניטינול" – מתכת חכמה הנעה כשהיא מתחממת. הן מרכינות ראש ומזדקפות כשמדליקים בהן את האור; סדרת השעונים היפהפייה מייצגת תפיסה שונה של זמן, באמצעות שינוי קל בעיצוב ובאופן הענידה יוצר נמרוד אור שלוש אלגוריות שונות על מושג הזמן.

עידו מוהר, דילייט | בוגרים 2012
עידו מוהר, דילייט | בוגרים 2012
לביא בר, דבורה מקיימת | בוגרים 2012
נמרוד אור, זמן מה | בוגרים 2012