רכישת כרטיסים

היסטוריה ערוכה היטב

קטגוריה: עיצוב וחינוך

תערוכת הרטרוספקטיבה של המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון היא תערוכה חשובה והכרחית המשקפת את התפתחות התחום בארץ באמצעות דיאלוג מתמיד בין העבר לעתיד ובתיבול של נוסטלגיה וסיפורים שנמצאו בבוידעם.

בין ערימות של ארגזים, כמו דירה לפני מעבר, מסתתרת ההיסטוריה של המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. הם עומדים זוגות-זוגות: פרויקט סטודנטיאלי טרום עידן תוכנות השרטוט וההדמיה מוצב לצד פרויקט מהוקצע ועכשווי של אותו המעצב. בחלק מהמקרים הקשר בינהם הוא מקרי בהחלט. רק השם שמתנוסס מעל מבהיר שמדובר בשתי עבודות של אדם אחד.

התערוכה "משכתבים היסטוריה" שמוצגת בימים אלה בגלריית ויטרינה במכון הטכנולוגי חולון, מקיימת דיאלוג פורה ועשיר בין העבר, לעיתים הרחוק ולעיתים הקרוב, ובין ההווה, עם אפשרות למחשבות גם על העתיד לבוא. כיצד ייראו 40 השנים הבאות וכמה עוד הטכנולוגיה עשויה לשנות את פני הדברים ואת אפשרויות המידול והייצור?

"משכתבים היסטוריה" היא תערוכה מעניינת ומשמעותית המהווה אבן דרך חשובה מכמה סיבות: ראשית, היא מאפשרת פרספקטיבה רחבה וממחישה כמה העיצוב התעשייתי הוא תחום אינטר-דיסיפלינרי ובכמה ענפים שונים ניתן לפעול כמעצב תעשייתי או מעצב מוצר. בנוסף לכך, התערוכה ממחישה כי לא תמיד הנטייה של המעצב כסטודנט ממשיכה איתו הלאה. עבור בוגרי המחלקה, התערוכה היא פגישת מחזור מרגשת ומלאת תוכן, בין מרצים לסטודנטים, בין סטודנטים שהפכו למרצים במחלקה או אפילו עומדים בראשה ובין הבוגרים של שנות ה-80 לאלה שרק לא מזמן קיבלו את התעודה הנכספת. קשרים וחיבורים מעניינים עולים: כמו הסטודנט שהיום עובד עם המרצה ההוא או הסטודנטית שעובדת בחו"ל יחד עם זה שסיים עשר שנים לפניה. פגישת המחזור מאפשרת גם חשיפה למעצבים הפעילים בוגרי המחלקה שלא בהכרח היו באור הזרקורים לאורך השנים אך פעילותם בתחום היא משמעותית ולא פחות מעניינת מאלו שכן זכו לתהילה.

בנוסף לכך, התערוכה ממחישה את התפתחות התחום והכלים העומדים לרשות הסטודנטים או המעצבים הפעילים וכמה הם השתנו והשתכללו בזמן לא רב – רק קצת יותר מ-40 שנים. אבל מעל הכל, התערוכה משרטטת את מאפייניו של עיצוב המוצר בארץ, או לפחות את הנטייה (המגוונת, יש לומר) של בוגרי המכון הטכנולוגי חולון. יש סיבה להאמין שבמקרה של שכפול קונספט התערוכה לבצלאל למשל, המאפיינים של העיצוב המקומי יהיו, ככל הנראה, שונים בתכלית.

גם התזמון של התערוכה הוא נכון – ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה עדיין פתוחה ועבור מועמדים המעוניינים להתחיל ללמוד במחלקה התערוכה פשוט מסבירה, הרבה יותר טוב מכל מנחה במכינה, מה זה עיצוב תעשייתי: איך התחום נראה לפני כמה עשרות שנים ולאן הוא עתיד להתפתח. מהן האפשרויות העומדות בפני המעצב הצעיר ואפילו כיצד שיתופי פעולה שהתחילו בסדנה בשנה ג' הפכו לשיתופי פעולה עסקיים מצליחים.
בנוסף להצגת פרויקט סטודנטיאלי אחד מול פרויקט עכשווי של אותו המעצב, בחרו אוצרי התערוכה, דודי ראב"ד וקרן תומר, להקדיש חלק מהמקום בחלל לציר זמן. באמצעים פשוטים יחסית, אך נכונים להפליא, משולבות תמונות מהגשות לצד ספרי סקיצות מוצלחים שניתן אפילו לדפדף בהם וקטלוגים של תערוכות הבוגרים. אמצעי ההמחשה הנוספים, בהם ניתן לגעת או אולי אפילו להוסיף צילום משלך שנמצא באלבום הישן או להניח עוד ספר סקיצות על הארגז-מדף, הופכים את התערוכה למחקר משותף ופעיל של האוצרים ושל הבוגרים. אילולא שיתוף הפעולה של הבוגרים שנרתמו לנקות את האבק מהמציאות שבבוידעם ולהתחבר לצד הנוסטלגי שבהם, התערוכה לא היתה מתקיימת.

דודי ראב"ד, שעמד בעבר בראש המחלקה וכיום עומד בראש התכנית לתואר השני, מספר כי מעבר לתהליך האוצרותי-מחקרי שנדרש בתערוכה מסוג זה, התקיימו תהליכים מעניינים נוספים בקרב המעצבים, בינהם ניסיונות יצירתיים לאיתור עבודות שעקבותיהם נעלמו. הרשתות החברתיות אפשרו חיפוש רחב בקלות יחסית ועשו מבלי להתכוון שיווק מקדים לתערוכה, גם אם הכיסא האבוד לא נמצא בסופו של דבר. דוגמא מצויינת לכך היא המקרה של המעצב הוותיק עופר זיק שכתב כך בדף הפייסבוק שלו:

הי לכולם,
לא מבקש עזרה בדרך כלל, אבל הפעם חורג ממנהגי ואולי מתוך נבכי הרשת אצליח גם.
את הרהיט הזה עיצבתי ובניתי עוד כסטודנט בשנה ד׳. הרהיט נמכר אחרי שנתיים או שלוש למישהו שגר בזמנו בנווה צדק.
לצערי אין לי את שמו. זכור לי שהיתה לו חנות רהיטים, או משהו קרוב לזה, ואם אני לא טועה היא היתה בהרצליה. בוודאות הוא גר אז בנווה צדק. מבקש את עזרתכם לאתר את האיש אם אתם מכירים או את הרהיט.
אם נתקלתם מתישהו ברהיט או יודעים מי האיש אשמח לעזרתכם. מחפש את הרהיט לצורך הצגה בתערוכה שתהיה בקרוב.
אשמח לשיתופים ואולי ככה אצליח להגיע לאיש.

מודה מראש
עופר

התערוכה הייחודית מוכיחה כי אין צורך בתקציבי ענק או אמצעי תצוגה חדישים ומהוקצעים כדי להעביר רוח ובמסגרתה הרבה מאוד תוכן מרתק, בחתכי שיח רבים, הפונה לכל מי שקשור איכשהו לשדה העיצוב המקומי. עיצוב התערוכה מכניס מיד את הצופה לאווירה הנוסטלגית של הבוידעם ויחד עם מחקר מעמיק וחיבורים מושכלים, ההיסטוריה המחלקתית מוגשת למבקר מאורגנת וערוכה, בלי קורטוב של שממון היסטורי, כמו שרק מעצבים (אולי) היו יודעים לערוך.



"משכתבים היסטוריה" מוצגת בגלריה ע"ש ג'וליה מזרחי במכון טכנולוגי חולון – HIT | אוצרים: דודי ראב"ד וקרן תומר  
נעילה: 28.2.17
שעות פתיחה: א'-ה': 17:00-09:00