אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #22
דצמבר 2019 - אוקטובר 2020
כתבות
פרויקט יומני המגיפה
סתו אקסנפלד 19 יולי, 2020 /

בשנות ה-20 של המאה ה-20 פנה היסטוריון יהודי בשם עמנואל רינגלבאום אל יהודי העיירות וערי השדה בפולין ובקש מהם לכתוב את ההיסטוריה המקומית והיום-יומית שלהם. הוא דרבן אותם לכתוב אוטוביוגרפיות ונטע בהם את האמונה כי חייהם ראויים ללימוד ולמחקר. עשרות מלקטים (זאמלערס) גויסו למשימה והיו אחראים על איסוף חומרי הגלם מהקהילות השונות. הפניה לקהילה היהודית נעשתה על רקע ההבנה כי ההיסטוריוגרפיה היהודית סופרה ותועדה בצורה לא מאוזנת. והמיקוד, נכון לאותה התקופה, היה בעיקר על טקסטים שכתבו רבנים ועשירים.[1]

 

רינגלבאום היה חלק מדור צעיר של היסטוריונים שהאמינו בהשפעה הרבה שיש להיסטוריוגרפיה היהודית על ההתחדשות התרבותית של יהדות מזרח אירופה. במובן זה הוא היה ממשיכו של ההיסטוריון שמעון דובנוב שכבר בסוף המאה התשע עשרה פנה לאינטליגנציה היהודית ובקש מהם לאסוף ולשמר חומרים מקוריים של ההיסטוריה היהודית. המטרה היתה ללמוד על הקהילה מבפנים - מתוך מקורות יהודיים, ולא כהיסטוריה של חקיקה שנכפתה עליהם מבחוץ - אותה ניתן ללמוד דרך תעודות ומסמכים לא יהודיים. פעולת האיסוף וליקוט החומרים נתפסה באותה התקופה כשליחות לאומית.[2]

 

ככל שהיקף ועוצמת מגפת הקורונה הולכים ומתרחבים ברור כי סיפורה של הקורונה איננו רק סיפורם של המנהיגים, שעומדים בצמתי קבלת ההחלטות, של האפידמיולוגים שמנתחים את התפשטות המגיפה, או של הרופאים הניצבים בחזית הטיפול בחולים. סיפורה של הקורונה הוא סיפורו של כל אחד ואחת מאתנו. על כן, החליט צוות בין-תחומי מאוניברסיטאות UConn, בראון ומכללת טריניטי, ליזום את פרויקט יומני המגיפה. ״בדרך כלל ההיסטוריה נכתבת רק על ידי בעלי הכוח.״ מסבירים היוזמים באתר, אך ״[...] המטרה של הפרויקט היא לוודא שקולם של האנשים הרגילים, הנאבקים במגיפה ישמע, וכי חוויותיהם יזכרו.״

 


 

Pandemic Journaling Project הוא פלטפורמת יומן משולבת מחקר המאפשרת לכל אחד, בכל העולם ליצור רשומה שבועית המתעדת את התקופה הסוערת שאנו חווים. התיעוד יכול להיעשות באמצעי מדיה שונים כמו: טקסט, הקלטות ותמונות. בפרויקט יכולים להשתתף בני 18 ומעלה, מכל מקום בעולם, ומטרתו היא בעיקר להגיע לאנשים ולקהילות שנפגעו במיוחד מהמגפה. בעוד 25 שנה, כל הרשומות תהפוכנה לארכיון היסטורי נגיש לציבור.

 

בסוף המאה ה-19 גויסה, כאמור, פעולת האיסוף והארכיון שנוצר בעקבותיה, למען מטרות לאומיות קולקטיביות. בחמש עשרה השנים האחרונות זוכים ארכיונים במבט ביקורתי יותר. הם נתפסים כמשקפים את המוסדות שבידיהם הכוח והמשאבים לנסח את השקפת עולמם. כלי התיעוד שברשותם מאפשרים להזמין, לשלוט, למפות, לתאר ולסווג את העולם בדרך שמייצגת בעיקר את הערכים שלהם. כך הם מחזקים את כוחם, מעמדם, ובו זמנית שוללים ומשתיקים קבוצות אחרות.

 

אך נוכח מציאות שבה הזהות האישית מטשטשת תחת מעטה המסכה הרפואית, והיבטים כמו פרנסה וזוגיות מתערערים. ניתן לראות בפרויקט ארכיוני כמו יומני המגיפה, יותר מרק מייצג של כוח, אלא יוזמה שמשמרת ומעודדת את הממד האינדיבידואלי של המשתתפים בו. פעולות יצירתיות כמו כתיבה וצילום - לצד היותן פעולות מתעדות שעשויות לסייע להיסטוריונים בעתיד - משמרות את זהות האדם ובעיקר את כבודו.

 

 

לפרטים נוספים:

פייסבוק  @PandemicJournaling

טוויטר  PandemicJourna @ (ללא L בסוף)

אינסטגרם  @PandemicJournaling

ניתן גם ליצור קשר עם הצוות בכתובת pandemicjournalingproject@gmail.com.

 

 

[1]  שמואל ד׳ קאסוב, מי יכתוב את ההיסטוריה שלנו: מבט חדש על ארכיון עונג-שבת - הארכיון היהודי החשוב מגטו ורשה, דביר, עמ׳ 22.

[2]  שם עמ׳ 62.

 


אקסטרים
ימי קורונה
ארכיון
כתבות
סוכנים של שינוי | בוגרים 2012
מיה דבש
הרהורים נוספים על תערוכות הבוגרים. השימוש הנרחב בטקסטים ובעיצוב ספרים בויצו חיפה למשל, בהחלט מבורך וראוי לציון. אוהד זלוטניק יצר בעבודתו "פרלקס" גופן תלת ממדי הקרוי על שם התופעה האופטית "פרלקס" - היסט - תזוזה כביכול של עצם ביחס לרקע כתוצאה מתנועת הצופה.
להמשך »
כתבות
ממשיכים לדבר על קיימות: שיתוף פעולה בינלאומי
שנטל בריילי | ספריית החומרים של מוזיאון העיצוב חולון
נהוג לומר, ובצדק, כי "הטכנולוגיה היא גם קללה וגם ברכה". אין מקום שבו הפרדוקס הזה מקבל ביטוי חריף יותר מאשר בשיח סביב עתידם של חומרי הגלם בעולמנו.
להמשך »
בלוגים
עיצוב גרילה - City Play
מאיה טבת
אנחנו כסטודנטים לעיצוב תעשייתי, גרפי ועיצוב פנים עוסקים תמיד בנראה ובמוחשי דרך כלים גרפיים ותלת מימדיים. בקורס "עיצוב גרילה ושיבושים במרחב הציבורי" (בהנחיית לוקה אור) דנו בשאלות כמו: מהו בכלל עיצוב? האם זה חייב להיות אובייקט?
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס