אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #10
יוני-אוקטובר 2014
כתבות
סדר חומרני חדש
גילי יובל 12 יוני, 2014 /

מה בין התערוכה של האמן הסיני המוערך איי ויי ויי בגלריית ליסון בלונדון לתערוכה "ללא מעצורים" שהוצגה במוזיאון העיצוב חולון. גילי יובל מתעכבת על נקודות המבט.

בחדר המרכזי של גלריית ליסון הלונדונית מוצגות שלוש עבודות חדשות מסדרת "Forever״ של האמן הסיני איי וייויי (Ai Weiwei). בסדרה מבנים מורכבים מדגמים מתכתיים של זוגות אופניים, כאשר קונסטרקציות אסטרונומיות ממנה הוצגו בשנה החולפת בטורונטו ובטאיוואן. בהתייחס למימדים, הגירסות שיצר וייויי במיוחד עבור גלריית ליסון נראות כמו דגם מוקטן ומופשט, מעין פרוטוטייפ, שלהן. 


המיצב בטורונטו

אם מניחים רק לרגע את המטען של וייויי כאמן ביקורתי וכאקטיביסט למען זכויות אדם, מנקודת מבט טכנוקרטית לחלוטין, בולטת בתערוכה זו ההתמקדות שלו בחומרים, בצורות ובמבנים.

 

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions
גלריית ליסון, לונדון

האובייקטים בתערוכה מציגים את יכולותיו להשתמש בצורה מוכרת עבור יצירת אובייקט בעל משמעות חדשה. כך למשל ספות עור רכות לכאורה הופכות בחצר הגלריה לספות שיש קרות וכבדות שעדיין משמרות (כלפי חוץ בלבד) את התכונות של ספת עור, למשל קפלי בד ורכות מדומיינת. באופן דומה הופכים אזיקים לאובייקט מסקרן כאשר את המתכת הקשוחה מחליף עץ מהוקצע או לחילופין אבן ירקן (ג׳ייד) ירוקה, וצורתו של קולב יומיומי משתמרת כאשר הוא מיוצר מקריסטל בוהק או ממתכת מבריקה, שהופכות אותו בבת אחת לאובייקט נוצץ תרתי משמע.

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions
כורסאות "עור" עשויות שיש

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions
אובייקטים יומיומיים עשויים קריסטל

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions
מסכת אב"כ בשיש | שימוש בחומרים מסורתיים מעולם האמנות ליצירת אובייקטים עכשווים

נושא שימור הצורה מתחזק כאשר מתייחסים למיצבי האופניים של וייויי, מסדרת Forever. ההתחקות שלו אחר צורה כללית יוצרת מבנה, סטרוקטורה חזקה ובלתי ניתנת לפירוק. נסו להוציא זוג אופניים אחד - והמבנה כולו יתמוטט. כוחו של המיצב מונע מהאחידות ומאי-השונות של הפרטים המרכיבים אותו, בין אם מדובר במבנה אופניים דו מימדי המתפרש על פני קיר בגלריה, או בקונסטרוקציה מסובכת ואסטרונומית המונה יותר מ-3,000 זוגות אופניים כמו זו שהוצגה בככר נתן פיליפס בטורונטו בשנה שעברה.

 

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions

אופניים הפכו בשנים האחרונות לאובייקט המאתגר מעצבים ואמנים ולמושא תערוכות בפני עצמו. כאן במוזיאון העיצוב הוצגו בתערוכה ״ללא מעצורים״ ב-2013 כמאה זוגות אופניים איקוניים בהיבטים של עיצוב, היסטוריה וחדשנות. מעניין להיזכר במסלול המפותל בגלריה העליונה שבו נתלו בגובה אופניים מהאוסף הפרטי והמרשים של הארכיטקט מיכאל אמבאכר. צורת המסלול איפשרה למבקר להנות מהדרך שנפרשה לפניו ובאותה עת גם לעבור בין זוגות האופניים ולבחון מבנה, צורה וחומר. נסו להוציא זוג אופניים אחד, ודבר לא יקרה למבנה, אבל נאבד סיפור או טכניקה או רעיון, בין אם מדובר באופניים ששימשו צנחנים במלחמת העולם הראשונה או כאלה המשמשים רוכבים מקצועיים בטור דה-פראנס.

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions
האופניים של איי וייויי בגלריית ליסון, לונדון 

אצל וייויי לעומת זאת, החוויה שונה בתכלית. האופניים אינם באמת הסיפור והמראה המתכתי הנקי והמבריק כלל לא מעלה קונוטציה של רכיבה בעיר מאובקת ומיוזעת או רכיבת שטח הררית בטבע פראי. כאן הסיפור האמיתי הוא המבנה, הצורה הכוללת, השלם העולה על סך חלקיו.

הסטת המבט מהקונסטרוקציה הכללית אל עבר הפרט היחיד מעורר השתאות למראה הריתוכים העדינים בחיבורי המתכת של חלקי האופניים שנוצרו בידי אומן. אך למען האמת, אין ממש טעם להתעכב על הפרטים הקטנים לאחר שבוחנים זוג אופניים אחד מאחר שכל זוגות האופניים המרכיבים את המיצב זהים זה לזה ושווים זה לזה ורק החיבורים ביניהם הם אלה שמחזיקים את המבנה יציב ואיתן.
מישהו הזכיר קומוניזם?

Ai Weiwei | Gallery Lisson, London | Exhibitions

נעילה: ב19 ליולי 2014.
Lisson Gallery, London

תערוכות
עיצוב בינלאומי
עיצוב-אמנות
כתבות
הבדים של ימאמוטו
מיכל בן צבי-שפיגל, מדריכה ראשית
הבד הוא שחקן מרכזי בעבודותיו של המעצב יוז'י ימאמוטו. תשומת לב מיוחדת הוא מקדיש לייצור הבדים - לאריגה, לשטיפה ולעיבוד. סקירת טכניקות הצביעה והעיבוד השונות מגלה מעצב המפסל את הבד כמו היה חומר.
להמשך »
כתבות
מחשבות על מוזיאונים ועיצוב
גלית גאון
אוצרים ומעצבים נתקלים שוב ושוב באתגר הניצב בפניהם בתכנון תערוכות מוזיאליות - נגישות לחמשת החושים האנושים. באופן מסורתי, ראייה ושמיעה הם כלי העבודה שלנו, הם מקובלים, ידועים ואנו מנצלים אותם באופן מלא. גם ההליכה בחלל ותחושת המרחב מנוצלות עד תום, יחד עם זאת, לגעת בחפצים - אסור. האם זו המסורת המוזיאלית שעוצרת אותנו מלאפשר זאת, או הדאגה הפשוטה לשלום המוצגים?
להמשך »
ראיונות
אירוניה חבויה
שירה שובל | ספריית החומרים
סילביה קנופל לא נחה לרגע. בגיל 33 היא כבר הספיקה לייצר מגוון רחב של עבודות שחלקן נמכרו לאספנים ולאוספים של מוזיאונים. לארץ הגיעה קנופל כאורחת של מכון גתה במסגרת התערוכה "הישן החדש" בה מוצגות שתיים מעבודותיה.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס