אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון #10
יוני-אוקטובר 2014
כתבות
ברוכים הבאים לתערוכה
מיה דבש 07 אוקטובר, 2014 /

הרבה שאלות מעלה התערוכה "מוזיאון עיצוב בבית האמנים". זו אמנם ננעלה לפני כמה ימים אבל מן הסתם היא ממשיכה להתקיים ברשת - באתר שהקים האוצר יובל סער לקראת התערוכה - ומהדהדת בראשם של לפחות חלק מן האנשים שצפו בה בשל השאלות החשובות שהיא מעלה. שאלות שיכולות לשמש ללא ספק נקודת מוצא לעיסוק מחקרי בנושא או לפחות לכמה מאמרים מלומדים.

Yuval Saar | Design Museum
מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

למה תערוכות עיצוב משכפלות את ההנחות של תערוכות אמנות? שואל יובל סער, ומה קורה לאובייקט המעוצב כשהוא נכנס למוזיאון?
בניסיון לענות על השאלות הוא פנה אל 13 מעצבי מוצר שסיימו ללמוד בעשור האחרון ובתהליך שארך שנה וכלל פגישות חודשיות נוצרו העבודות המוצגות בתערוכה. לקראת סופו של התהליך (שלושה חודשים לפני) החליט סער להקשות ולצוות לכל אחד ממעצבי המוצר - מעצב גרפי שייצור עבודה שהיא מעין הד לעבודה הראשונה. התוצאה מרתקת גם אם לעתים מפותלת יוצרת את אחד ההיפוכים המעניינים ביותר בתערוכה, שהרי לא פעם עבודת המעצבים היא הד לעבודת האמנים.

Yuval Saar | Design Museum
מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

לסוגיה זו מתייחסת ליאורה רוזין באחת העבודות החכמות בתערוכה. בעבודה סנצ'ו פנצ'ו היא הציבה עזרי תצוגה מאוסף ליפשיץ של מוזיאון ישראל כאובייקטים פיסוליים בתוך ארונות תצוגה. האובייקטים היפהפיים שנוצרו (לא ברור על ידי מי) כדי ל"שאת את הכלים" נראים כמו פסלים מעודנים או תכשיטים נחשקים.

Liora Rosin | Designer | Design Museum
ליאורה רוזין, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

Liora Rosin | Designer | Design Museum
ליאורה רוזין, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

Liora Rosin | Designer | Design Museum
ליאורה רוזין, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

המעצבת מעין לויצקי התבקשה להגיב לעבודתה של ליאורה רוזין והחליטה להתרכז בניירות העטיפה שעוטפים בהם מוצגים בארכיון המוזיאון. המתבונן בעבודה יכול לנחש מה הם האובייקטים העטופים אבל רמז לכך לא יימצא בתווית הצמודה, שגם היא כמו התוויות האחרות נושאת לבד משם המעצבת ושם העבודה כמה מילות מפתח, כמו תגיות, המרמזות על תהליך החשיבה של היוצרת.

Maayan Levitzky | Designer | Design Museum
מעין לויצקי, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: טליה רוזין

Maayan Levitzky | Designer | Design Museum
מעין לויצקי, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: טליה רוזין

Maayan Levitzky | Designer | Design Museum
מחסני מוזיאון ישראל | צילום: מעין לויצקי


עבודה מעניינת נוספת היא עבודתו של איתי אהלי שהציג שני גופי תאורה ושני קנבסים. אהלי הרכיב גוף תאורה על גבי קנבס לבן, כאשר הקנבס שימש כמשטח העבודה שלו. כשהסתיימה ההרכבה נותר תחתיה ציור. השאלה שמעלה העבודה היא מה חשוב יותר הדימוי או האובייקט? במקרה זה לאהלי היתה תשובה ברורה. הוא לא רצה גוף תאורה אלא דווקא ציור אבל כיוון שהוא מעצב ולא צייר החליט ליצור אובייקט. עם זאת, די ברור שתחילה הוא חשב על הקומפוזיציה ועל פיה הוא בנה את גוף התאורה.

Itay Ohaly | Designer | Design Museum
איתי אהלי, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

לעבודה זו הגיבו המעצבות המרכיבות את הסטודיו - גימל 2 , דנה גז ונעמי גיגר - סדרה של תמונות הנראות כמו חותמות שנוצרו מפירוק שפירקו השתיים את החפצים סביבן לצורות בסיסיות והרכיבו אותן מחדש.

Studio Gimel 2 | Designer | Design Museum
סטודיו גימל 2, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

Studio Gimel 2 | Designer | Design Museum
סטודיו גימל 2, מוזיאון עיצוב בבית האמנים, דגים בזרם

אחת העבודות החתרניות בתערוכה היא הקטלוג או הפרוספקט שעיצבו סטודיו גרוטסקה, המגחיכים את הפומפוזיות של הטקסטים המלווים את התערוכה. איתם טובול ושירה גליק ניסו לבחון את המימד הממשטר במוזיאונים (מי מחליט? מי קובע איך צריך להתנהג בחלל?) בעזרת הכלי הכי מניפסטי - הפרוספקט. מודעים לכך שכמעצבים גראפיים הם סוכנים של פעולה זו הם עשו שימוש בכתיבה בשני מישורים - שני צבעים - זו הפונה ישירות וממשטר וזה שהוא מעין דיבור עקיף המגחיך את העשייה.

Grotesca Studio | Designer | Design Museum
סטודיו גרוטסקה, מוזיאון עיצוב בבית האמנים | צילום: אסף ורן ארדה

עבודתם של סטודיו גרוטסקה היא הד לעבודה "פרוצדורות מוזיאליות" של רועי וספי ודני הוכברג. שהציגו את עמודי החבלול הממשטרים ככלי של משחק ושעשוע (גם אם קצת מאיים).

Roi Vaspi Yanai & Dani Hochberg | Designer | Design Museum
רועי וספי ודני הוכברג, מוזיאון עיצוב בבית האמנים

הבחירות להמעיט במידע מתווך כמו גם להרחיק את טקסט האוצר מפתח הכניסה אינן מקריות. כל אלה הם חלק מהחלטה מושכלת של האוצר להתעכב על תהליכי האוצרות ועיצוב התערוכה ו"לדון בפער שבין להבין ולהרגיש, בין להתרגש ולחשוב", כדבריו. אין ספק שכעיתונאי מודע יובל סער לצורך לתווך ללא הרף מידע ו-או חוויה. אבל בתערוכה זו הוא בוחר לשים עצמו בעמדת צופה בתערוכה - לא לדעת מה הפריטים העטופים, לא להבין חלק מהמוצגים בתערוכה. כל זאת כדי לחוות בעצמו את הפער ולהיות מסוגל לשאול את השאלה - עד כמה אני צריך לדעת בשביל להבין ולהתרגש?

תערוכות
עיצוב בישראל
כתבות
חיילים במאבק נגד כיעור
טל אמית
החודש הושק הגיליון השני של כתב העת "TEXT TILE TECH STYLE", אותו מוציאה לאור המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. כתב העת, היחידי בישראל שמוקדש לעיצוב טקסטיל, יוצא לאור בתקופה שבה ניתן לחוש התעוררות מסוימת מהולה בסקרנות ביחס לתחום הטקסטיל שלמרות הניסיונות להנגיש אותו, עדיין נשאר אניגמאטי לרוב האוכלוסייה.
להמשך »
כתבות
דרושה שמלה לאירוע סוף העולם
טל אמית
במאמר שהתפרסם בקטלוג התערוכה "איריס ואן הרפן" שהוצגה במוזיאון חרונינגר בהולנד, מספרת ואן הרפן שאנשים העירו לה שהם מרגישים פחד מול העיצובים שלה ותוהה למה הרגש שאותו הם מביעים הוא פחד, "הרי השמלה לא תתקוף אותם לעולם," היא אומרת.
להמשך »
כתבות
Pressed Flowers Pressed
מעין לויצקי
בסוף מעשה > מחשבה תחילה > מה נותר מהיצירה עם הסרתה מקירות המוזיאון > מה נותר מפעולת ההרס, ממהות המעשה > נותר הייצוג, נותר דימוי > רפלקסיה של פעולת ההרס על הדימוי עצמו > מוביל למעגל הרס נוסף > לשחזור הפעולה > הנדמית כסקיצה מקדימה או כסוף מעשה
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס