אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון 13#
יולי - נובמבר 2015
כתבות
הצל שלי ואני
אלונה יעקובוביץ'-שטרן 12 יולי, 2015 /

היחסים בין אור וצל הינם מרכיב דומיננטי באמנות הויזואלית. הנוכחות של הצל באה להדגיש את האור,אך לא רק. הצל מופיע גם כמרכיב העומד בזכות עצמו. הוא מייצג את המסתורי, הלא-נודע, האפל והמודחק ומייצר מנעד רחב של משמעויות. דימוי הצל בפסיכולוגיה משתקף בצורה כזו או אחרת גם באמנות.


Christian Schad, Hommage à Dada, 1916-1

על-פי הפסיכולוגיה היונגיאנית הצל הוא ארכיטיפ המתאר חלקים בנפש האדם אותם הוא מסרב לקבל,ולכן הנטייה היא להדחיקם. זהו החלק הנחות באישיות, זוהי אותה תיבת פנדורה שיש לכל אחד מאיתנו שאינה עולה בקנה אחד עם החלק המודע שלנו ולכן אנו דוחקים אותו או מתכחשים לו. לטענת יונג, כל אדם נושא בתוכו צל וככל שהוא מודחק יותר, כך הוא חשוך ודחוס יותר. הצל הפנימי הוא חלק אינטגראלי מהאדם, בדיוק כמו הצל הפיזי שלו. ארכיטיפ הצל בא לידי ביטוי באדם באופן בו הוא מגדיר את עצמו, את האחר ואת יחסו אל האחר.

הנטייה להשליך את הצל ולייחס לאחר תכונות מודחקות עשויים להסביר תופעות חברתיות של הקצאת מיעוטים כאלה ואחרים. הצל המושלך מייצר דמויות אפלות, מטושטשות, מאיימות, שטוחות וחסרות זהות במידה מסוימת. התוודעות למרכיב זה באישיות שלנו יכולה להעניק לו תפקיד חיובי, ברגע שנכיר את הצל שלנו ונלמד מתי להילחם בו ומתי לקבלו נהפוך לשלמים יותר, זהו חלק מהתפתחות האישיות שלנו.האם יש אנשים נטולי צל? לכל אדם לאורך חייו יש צל. הצל מסמל את העובדה שאנו חיים. אך כשבאה שעתו של אדם למות, מתכנס צילו אל צל האלוהים ו"סר צילו מעליו", כלומר- אלוהים נטש אותו, הוא אינו חוסה עוד בצילו של האלוהים.

 


Jarek Puczel, Shadow, 2012


צל בספרות

הצל שלי ואני יצאנו לדרך 
השמש עמדה כך בערך 
פעם אני מוביל 
ופעם צל על השביל 
עננים התכנסו בשמיים 
התחילו לרדת טיפות מים 
צילי התכנס בתוכי 
המשכתי לבדי בדרכי
(מילים ולחן: יהודה פוליקר)

במאמר של ד"ר מרטין וייל שהתפרסם לאחרונה בספר התערוכה "צל ערים" הוא מוסיף כי הצל מהווה תמה שכיחה גם בספרות הישראלית: הוא מופיע בין היתר בשירתם של נתן אלתרמן ויהודה עמיחי, ובשיריו של יהודה פוליקר. כמובן, אי אפשר שלא להזכיר את הצל של פיטר פן, שמאבד אותו למגינת לבו, כאשר הוא מנסה לברוח מבית משפחת דרלינג ואותו מחברת וונדי בחזרה לגופו.    
לעמוד ספר התערוכה >> 


שמחה שירמן, צל על הים, 1978


 

כתבות
על סיכון, סכנה והנאה - גני משחקים בין ביטחון לחוויה
מאיר יגוד
גני משחקים מהווים מרכיב יחודי במרחב הציבורי ובאדריכלות בכלל. אם אדריכלות היא לרוב יצירת מרחב שבו בדרך כלל אנו באים במגע פיזי ישיר רק עם הקרקע, הרי שבגני משחקים המתקן כולו בא במגע עם גופינו. אם ישנה אמת בחומר, הרי שכאן היא מתגשמת ומורגשת באופן בלתי אמצעי.
להמשך »
כתבות
פועלי כל העולם התאחדו
זיו בר אילן
משיתוף מידע עוברים לשיתוף בייצור. ברשת צצות סדנאות המאפשרות לכל אחד מכל מקום לקחת חלק בפיתוח המוצר ובתהליכי ייצורו. מנכ"ל Zoybar, חברה אינטרנטית המפתחת כלי נגינה, מדגים באמצעות החברה שהקים את המהפכה התרבותית, שעשויה להביא בעתיד גם למהפכה תעשייתית.
להמשך »
חדשות
למצוא את מרטן באס | סיור בתערוכה מחבואים
מהי המשמעות של שריפת רהיטים איקוניים? איזה דיאלוג מנהל מרטן באס עם הזמן? ומי פיסל בחמר את המאווררים? אנו מזמינים אתכם לסייר באופן עצמאי בין המוצגים בתערוכה "מחבואים" של המעצב ההולנדי מרטן באס.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס