אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גליון 13#
יולי - נובמבר 2015
כתבות
הצל שלי ואני
אלונה יעקובוביץ'-שטרן 12 יולי, 2015 /

היחסים בין אור וצל הינם מרכיב דומיננטי באמנות הויזואלית. הנוכחות של הצל באה להדגיש את האור,אך לא רק. הצל מופיע גם כמרכיב העומד בזכות עצמו. הוא מייצג את המסתורי, הלא-נודע, האפל והמודחק ומייצר מנעד רחב של משמעויות. דימוי הצל בפסיכולוגיה משתקף בצורה כזו או אחרת גם באמנות.


Christian Schad, Hommage à Dada, 1916-1

על-פי הפסיכולוגיה היונגיאנית הצל הוא ארכיטיפ המתאר חלקים בנפש האדם אותם הוא מסרב לקבל,ולכן הנטייה היא להדחיקם. זהו החלק הנחות באישיות, זוהי אותה תיבת פנדורה שיש לכל אחד מאיתנו שאינה עולה בקנה אחד עם החלק המודע שלנו ולכן אנו דוחקים אותו או מתכחשים לו. לטענת יונג, כל אדם נושא בתוכו צל וככל שהוא מודחק יותר, כך הוא חשוך ודחוס יותר. הצל הפנימי הוא חלק אינטגראלי מהאדם, בדיוק כמו הצל הפיזי שלו. ארכיטיפ הצל בא לידי ביטוי באדם באופן בו הוא מגדיר את עצמו, את האחר ואת יחסו אל האחר.

הנטייה להשליך את הצל ולייחס לאחר תכונות מודחקות עשויים להסביר תופעות חברתיות של הקצאת מיעוטים כאלה ואחרים. הצל המושלך מייצר דמויות אפלות, מטושטשות, מאיימות, שטוחות וחסרות זהות במידה מסוימת. התוודעות למרכיב זה באישיות שלנו יכולה להעניק לו תפקיד חיובי, ברגע שנכיר את הצל שלנו ונלמד מתי להילחם בו ומתי לקבלו נהפוך לשלמים יותר, זהו חלק מהתפתחות האישיות שלנו.האם יש אנשים נטולי צל? לכל אדם לאורך חייו יש צל. הצל מסמל את העובדה שאנו חיים. אך כשבאה שעתו של אדם למות, מתכנס צילו אל צל האלוהים ו"סר צילו מעליו", כלומר- אלוהים נטש אותו, הוא אינו חוסה עוד בצילו של האלוהים.

 


Jarek Puczel, Shadow, 2012


צל בספרות

הצל שלי ואני יצאנו לדרך 
השמש עמדה כך בערך 
פעם אני מוביל 
ופעם צל על השביל 
עננים התכנסו בשמיים 
התחילו לרדת טיפות מים 
צילי התכנס בתוכי 
המשכתי לבדי בדרכי
(מילים ולחן: יהודה פוליקר)

במאמר של ד"ר מרטין וייל שהתפרסם לאחרונה בספר התערוכה "צל ערים" הוא מוסיף כי הצל מהווה תמה שכיחה גם בספרות הישראלית: הוא מופיע בין היתר בשירתם של נתן אלתרמן ויהודה עמיחי, ובשיריו של יהודה פוליקר. כמובן, אי אפשר שלא להזכיר את הצל של פיטר פן, שמאבד אותו למגינת לבו, כאשר הוא מנסה לברוח מבית משפחת דרלינג ואותו מחברת וונדי בחזרה לגופו.    
לעמוד ספר התערוכה >> 


שמחה שירמן, צל על הים, 1978


 

כתבות
כולם מוזמנים לגרד את הקיר
סיגל נמיר
בין המיצב שהציג בשבוע העיצוב חולון, ההשתתפות ב"קיפולים" והסדנה שהוזמן להעביר בביתן השוויצרי בביאנלה לאדריכלות בוונציה, המעצב איתי אוהלי סוגר שנה בישראל אחרי איינדהובן.
להמשך »
כתבות
Pressed Flowers Pressed
מעין לויצקי
בסוף מעשה > מחשבה תחילה > מה נותר מהיצירה עם הסרתה מקירות המוזיאון > מה נותר מפעולת ההרס, ממהות המעשה > נותר הייצוג, נותר דימוי > רפלקסיה של פעולת ההרס על הדימוי עצמו > מוביל למעגל הרס נוסף > לשחזור הפעולה > הנדמית כסקיצה מקדימה או כסוף מעשה
להמשך »
כתבות
העם דורש עיצוב חברתי | בוגרים 2011
מיה דבש וגלית גאון
אמרה יולי תמיר, נשיאת שנקר בתערוכות הבוגרים ואנחנו חשבנו שיהיה נכון הפעם להתבונן בעבודות הבוגרים מזווית זו, העכשווית כל כך.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס