אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
גיליון #4
מאי - אוקטובר 2011
כתבות
צונאמי של טקסטיל | מילנו 2011
שירה שובל | ספריית החומרים 23 מאי, 2011 /
"אנחנו עומדים להישטף על ידי צונאמי של טקסטיל," כך הצהירה לי אדלקורט, כוהנת הטרנדים הגדולה, בהרצאה שקיימה במוזיאון העיצוב, במסגרת ביקורה בארץ בינואר 2010.

ואכן, קשה להתעלם מגל הטקסטיל הענקי שמתחיל להציף אותנו מכל הכיוונים, חלקם מפתיעים ולא שגרתיים.
אדלקורט מוכרת לרובנו בעיקר מתחום האופנה כחזאית של טרנדים, אבל בעבודתה היא מצליחה תמיד לערוך את כל המגמות האלה לאמירות בעלות משקל, המצביעות על הלך הרוח של התקופה. בכך, היא מצביעה על נושאים שיעסיקו את כולנו בעתיד בין אם זה בעולם הרכב, המזון, עיצוב הפנים, האדריכלות ועוד.
ועכשיו, יותר מתמיד, העניין המרכזי הוא טקסטיל.
 

שיחת העיר - מילנו 2011
"אני חושבת שאוכל וטקסטיל הם שני הנושאים
המרכזיים שיעסיקו אותנו רבות בעשר השנים
הקרובות", כך חזתה אן מיאקה אגנקאמפ,
נשיאת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן באפריל 2010.
וכך, אם בתערוכת העיצוב במילנו 2010 ניתן היה
לראות שהרבה מאוד מיצבים עסקו במזון על שלל
עיצוביו, השנה, היה זה הטקסטיל שמשך תשומת
לב רבה יותר מן השאר. הרבה מאוד שטיחים
הוצגו במילנו השנה ושימושים מעניינים בטקסטיל
ניכרו בעבודותיהם של מעצבים רבים, אבל מי
שהפכה את הטקסטיל "לשיחת העיר" בתערוכה
היתה חזאית הטרנדים והאוצרת לי אדלקורט.
בשתי תערוכות מרהיבות ומעוררות מחשבה
היא הציגה אפשרויות מגוונות של שימוש
בטקסטיל: שטיחים, וילונות, תאורה, אבזרים,
רהיטים ומיצבי מולטימדיה הכוללים אנימציה
וסרטים - כולם סובבים סביב טקסטיל. (מיה דבש)

טקסטיל הוא לא נושא חדש אלא אחת התעשיות העתיקות והרחבות בהיקפן בעולם. אז מנין העיסוק והסקרנות המחודשים בתחום?
נראה כי בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה בעולם הטקסטיל.
טקסטיל תמיד היה תעשייה תומכת של תעשיית האופנה. הבדים שאחר כך נתפרים לבגדים, מאופנת העלית ועד פסי הייצור הזולים ביותר במזרח הרחוק. גם בריהוט, תפקידו המסורתי של הטקסטיל היה תמיד שולי למדי. הוא שימש בעיקר בבדי ריפוד, המתבלים במשך הזמן ונזקקים להחלפה או כחומרי מילוי שונים וזולים.

אבל כיום נראה שיותר ויותר מעצבים מכל התחומים משתמשים בטקסטיל ובטכניקות מסורתיות של עולם הטקסטיל לבניית רהיטים. הטקסטיל אינו משמש רק כבד ריפוד אלא המבנה עצמו, השלד והבסיס של המוצר.
גם באופנה, מעצבים פונים לטקסטיל כדי ליצור תנועה ומבניות, הגזרה כבר לא תמיד "מולבשת" על הבד אלא החומר עצמו מייצר לעיתים קרובות את הגזרה.

"Talking Textiles" (מדברים טקסטיל או טקסטילים מדברים) הוא השם שבחרה לי אדלקורט לתת לשתי תערוכות שאצרה במקביל במהלך שבוע העיצוב האחרון במילנו 2011.

האחת התמקדה בכישרונות צעירים, סטודנטים ובוגרים טריים של אקדמיות לעיצוב, והשנייה חשפה עבודות שונות ומגוונות של בתי עיצוב ומעצבים מוכרים מתחומים שונים, כשהחוט המקשר ביניהם הוא העיסוק בחומר רך, בטקסטיל.
כבר לפי שם התערוכה ניתן להבין את הרבדים השונים שאליהם כיוונה אדלקורט.
מצד אחד, היא טוענת שהטקסטילים מדברים אלינו, מנסים להעביר לנו מסרים בכך שהם קוראים לנו לגעת ולמשש. מצד שני היא רוצה ודורשת שאנחנו נתחיל לדבר על טקסטיל עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

Li Edelkoort - Talking Textiles
Talking Textile by Li Edelkoort / Spazio Gianfranco Ferre

"כתגובה להתעצמות הדיגיטלית נוצרת כמיהה לטקטיליות ולתלת מימד ואלה מובילים מעצבים רבים ומוכרים להתבונן מחדש על תפקידם של בדים. שילוב של ידע, נרטיביות, פנטזיה וייצור מתקדם מנסים להגדיר מחדש את חשיבותו של עיצוב הטקסטיל. בעתיד הקרוב נחזה בלידה מחדש של טקסטיל בחיינו, בתוך בתינו. הוא יכסה את הקירות, הרצפות והרהיטים בתוך ביתנו. טקסטילים אלה ידברו באופן חזק וברור ויהפכו לבדים של חיינו".

"חשוב להתבונן שוב בטקסטיל עכשווי כיוון שהוא נעשה עם הזמן לזן נכחד כמעט. מפעלים סביב העולם הולכים ונעלמים ומוסדות לימוד מקטינים את מחלקות הטקסטיל ומחליפים את נולי האריגה במחשבים. ולכן בקרוב לכישרון לטקסטיל לא יהיה ביטוי".

אם נתבונן בעבודות שאדלקורט ליקטה לתערוכות אלה אפשר בבירור להצביע על כמה מגמות בולטות, "תמות" שמאפיינות את העשייה העכשווית בעיצוב טקסטיל ואולי בעיצוב בכלל.

הנושא הראשון והבולט ביותר הוא עיסוק בתלת מימד. כאן חשוב להדגיש שטקסטיל הינו מדיום דו מימדי מיסודו. שתי וערב, חוט בחוט, סרוג או ארוג, התוצר הסופי הינו יריעה, בד. היום אנחנו רואים איך מן הדו מימד נוצר תלת מימד. לעיתים התלת מימד הוא של פני השטח. בד שמנסה לדבר, לגעת בנו, לגדול לגובה ולצאת מהמסגרת. לעיתים, הטקסטיל הופך לאובייקט עצמאי בעצמו כמו בעבודות של Sophie Vocht, סטודיו bcxsy, raw edges.

bcxsy - Boaz Cohen & Sayaka Yamamoto

BCXSY, coiled, 2010 | photo: Hironori Tsukue


Raw Edges (Yael Mer & Shay Alkalay)
Coiling Collection by Raw Edges edition for FAT Galerie Paris

Raw Edges (Yael Mer & Shay Alkalay)
Detail from: Coiling Collection by Raw Edges edition for FAT Galerie Paris

Blood_2011_by_Studio_Job_(production_by_TextielLab_Audax_Textielmuseum_Loop_Chair_2010_by_Sophie_Vochtx673
Studio Job, Blood, 2011, production by TextielLab Audax Textiel museum | Sophie Vocht, Loop Chair, 2010

Sophie de Vocht loop chair
Detail from: Sophie de Vocht loop chair, 2010

"מעצבים החלו להבין ולהפנים את האיזון וההרמוניה בין טכנולוגיה לקראפט", אדלקורט אומרת.

ובאמת ניתן לראות איך במיוחד הסריגה פורצת את גבולות הסוודר והופכת לשטיחים (שבאופן מסורתי תמיד ארוגים) ורהיטים שונים ומגוונים. זהו כבר לא רק סריג דק ושטוח אלא מבנה טקסטילי רחב ועבה המסוגל לשמש במבנה לכסא שלם כמו בעבודות של Aze Design ו Joon-You Choi

Aze design Nodus tablecloth
Aze Design, Nodus tablecloth, 2006

Joon-You Choi
Joon-You Choi, Cloud Stool

עבודה מאוד מעניית והומוריסטית מבחינת הדפס היא העבודה "דם" של סטודיו Job. בד שמרחוק נראה קליל ושובב עם הדפסי דובדבנים אדומים מתברר במבט מקרוב כבד עם דפוס של כתמי דם עזים.

Studio Job
Blood by Studio Job production by TextielLab Audax Textielmuseum

חיפוש מתמיד אחר חומרים הוא נושא שמעסיק תמיד מעצב מוצלח. גם בתערוכה זו אנו עדים לתופעה בה המעצב פועל כסוג של חוקר במעבדה ומשלב חומרים שונים ומשונים על מנת ליצור מראה חדש. שתי דוגמאות בולטות הן עבודות של Nacho Carbonell ושל Marie Paysant-Leroux, האחת משלבת בדים עם גבס והשנייה בד עם חמר.

Nacho Carbonell
Nacho Carbonell, Trial Vases, 2011

Marie Paysant Leroux
Marie Paysant-Leroux, Movements Blocked in Ice, 2011

אם כבר אנחנו עוסקים בהקבלות, הרי שמעצבים היום עובדים לא רק כחוקרים הם גם עובדים כחקלאים בחוות. הם גוזזים לבד את הצמר, הופכים אותו לחוט וגם מבצעים לבדם את תהליכי הצביעה והאשפרה ללא שימוש במפעלים כאלה ואחרים. ניתן לראות זאת כניסיון של מעצבים להיות מעורבים בכל שלבי הייצור וגם אולי במתן ערך מוסף לעבודה הסופית, שאינה מזהמת יתר על המידה את הסביבה ונעשית במודעות אופטימאלית. דוגמא בולטת לעבודה כזו היא Christien Mainderstma. את המגמה הזו ניסחה אדלקורט כך: "האקולוגי יפגוש את עולם המותרות ונראה שימוש בצבעים טבעיים ובסיבים גולמיים שייתרמו למראה טבעי ואלגנטי לבתים שלנו".

Christien Meinderstma
Aran and Ottoman Texelaar by Christien Meinderstma

Christien Meinderstma
Aran and Ottoman Texelaar by Christien Meinderstma

נושא נוסף שאדלקורט מעלה בתערוכה זו הוא תחייתו של המודרניזם ובתוכו הדים של באוהאוס וקונסטרוקטיביזם. צורות גיאומטריות, אריגים ריבועיים וריפוד גס בקרוב ימסגרו את חללים הפנים של המבנים סביבנו. העבודה של סטודיו Ora-Ito מדגימה זאת היטב.  

Ora-Ito
Ora Ito, Parquet, 2011

בעבודות שהתייחסו לגוף ולא לעיצוב פנים ניתן לראות עיסוק חוזר בתנועה ובניסיון להכניס דרמה ותיאטרליות לבגד דרך תנועת החוטים והבדים. הבגדים נראים לעיתים שבטיים וקדומים כאילו הם חלק מאיזה טקס או ריקוד קדום.
דוגמאות בולטות הן העבודות של Lark Hooge Andersen ו - Jane Bowler

laerk hooge andersen copy
Laerk Hooge Andersen, Urban Masai, 2010

Jane Bowler
Jane Bowler, Blue Fringed Raincoat, 2010 | photo: Joanne Warren

ולקינוח, עבודתם של Scholten&Baijings המשלבת בתוכה את שני הטרנדים החמים של עולם העיצוב כיום: אוכל וטקסטיל. בתיאבון.

Scholten&Baijings
Scholten & Baijings, Vegetables | photo: Yves Krol

Scholten & Baijings
Lettuce Leaf (2009) by Scholten & Baijings, collection Museum Boijmans van Beuningen

לאתר של לי אדלקורט >>

כתבות
ייצוג ישראלי
הדר גליק
הדר גליק, מדריכה במוזיאון וסטודנטית לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון, מציעה להתבונן בכמה אובייקטים בתערוכה "הישן החדש" במבט נוסף. שלא במקרה כמעט כולם הם של מעצבים ישראלים או יכולים היו להיות כאלה.
להמשך »
כתבות
על הסירוב להיקרא מכשפה | הנשים הבלתי רגילות של רונית אלקבץ
זהר אלמקייס
התבוננות ברגעים קולנועים מתוך עבודותיה של אלקבץ ובחינה שלהם ביחס למושג מכשפה וכשדה כח של פעולה אישית ואמנותית.
להמשך »
משקפיים - בין עיצוב לרפואה
יונתן ונטורה וגלית שבו
הסיטואציה המפחידה ביותר עבור כל מרכיב או מרכיבה של משקפיים היא האפשרות שאלה יישברו ויותירו אותנו עיוורים לסביבה. למרות בדיקות הראייה שאנחנו עוברים אצל האופטומטריסט, מרביתנו משקיעים פחות מחשבה בהיבטים הפיזיולוגיים־רפואיים של עובדת היותנו סובלים מבעיה רפואית, ויותר בשיקולים העיצוביים־אופנתיים ברכישת זוג המשקפיים הבא שלנו.
להמשך »
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס