אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
חמור
צוות המוזיאון
עניינה של התערוכה "חמור" במצב החמוּר והחמוֹרי של הקרמיקה כמדיום בשדה האמנות הישראלי
להמשך »
עולם ללא גבולות
צוות המוזיאון
במהלך השנה האחרונה אנחנו זוכים לעקוב מקרוב אחרי "חולונדון" - פרויקט עיצוב אינטראקטיבי מרתק מבית המעבדה לאינטראקטיב של המכון הטכנולוגי חולון.
להמשך »
כולם מוזמנים לגרד את הקיר
סיגל נמיר
בין המיצב שהציג בשבוע העיצוב חולון, ההשתתפות ב"קיפולים" והסדנה שהוזמן להעביר בביתן השוויצרי בביאנלה לאדריכלות בוונציה, המעצב איתי אוהלי סוגר שנה בישראל אחרי איינדהובן.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > איה גורדון נוי
Aya Gordon Noy | Illustrator

איה גורדון נוי
בוגרת המחלקה לעיצוב גרפי, בבצלאל (1996)

מציגה בתערוכה את ספר הילדים "בדיוק כמו שרציתי" מאת אלינוער קלר ונעמה פלג-סגל, הוצאת כנרת בית הוצאה לאור, 2013.

ספר הילדים שעליו גדלתי הוא "רכבת החלומות" מאת עודד בורלא ומרים ברטוב. לפני כשנתיים נתקלתי במקרה בספר הזה וזכרונות מהילדות עלו והציפו אותי ברגע. הספר הזה שנשכח מליבי שנים שב אלי לפתע לתודעה ומסתבר שאני זוכרת בו כל פרט ופרט; כל דמות ודמות. נזכרתי איך הייתי מדמיינת שאני היא אותה ילדה בקרון החלומות, מדמיינת את מסעם של המלכה והמלך בקרון, איפה הארמון שלהם? לאן הם נוסעים? האם יש להם ילדה נסיכה? והילדה עם הסוסים בחצר הארמון, לאילו הרפתקאות היא יוצאת על גבם? כמה שעות שהעברתי בהתבוננות לתוך האיורים האלה מתוך רצון להיכנס פנימה לעולם הזה ולחוות את האגדות האלו באמת.


המרצים הנערצים עלי בתקופת הלימודים 
היו שני מרצים שהדיאלוג והמפגש איתם זכורים לי בצורה חיובית. איציק רנרט - איש שיחה מבריק, אינטלגנט ובעל יכולת לתת ביקורת חדה ובונה. הוא מאוד תמך בי ועזר לי להשאר מאיירת בסביבה שלא עודדה את תחום האיור. המרצה השני שהותיר בי חותם, יכולת ראייה שיפוטית וכמה משפטי מחץ שאני שואלת את עצמי עד היום לעיתים בתהליך היצירה הוא פיליפ בולקיה, האיש עם הטעם האגדי והיכולת לארוז כל מוצר באופן שתהיה פשוט חייב לרכוש אותו.

תהליך העבודה: עם קריאת הטקסט בפעם הראשונה אני מקבלת דימוי כללי של הספר. הדימוי מתקשר בייחוד לאווירה של הספר. בעבודה על ״בדיוק כמו שרציתי״ התחושה שרציתי להעביר הייתה של שולחן העבודה בגן, מיכל הטושים, ערימת הדפים לציור, ערימת הדפים לגזירה, המספריים, המחק - אלה הם החומרים שמהם רציתי לבנות את העולם של הסיפור, כי שם הסיפור התרחש. על שולחן אחד כזה, בגן כלשהו. חומרי הגלם האלה גם הכתיבו את הצבעוניות ואת אפיון הדמויות.

בהמשך אני רושמת סקיצות בעיפרון לכל כפולות הספר ובודקת מיקומים. מה שמעניין אותי במיוחד זה התפתחות הדמות. את השינויים שהדמות עוברת אני מתעקשת להעביר ולבטא גם בחומריות שבחרתי כקונספט. לדוגמה, במהלך הספר הילדה משתחררת יותר ויותר מהרצון הראשוני להיות "בסדר" ומנומסת: היא יוצאת לפנטזיות סוערות יותר - רכיבה על סוס, מטוס, ציפור עם שיניים, שודד ים וכו'. גם אני, המאיירת, צריכה לקחת את אותם חומרים מנומסים שהיו לי בהתחלה ולהתפרע איתם. השיא מבחינתי הוא בכפולה הלפני אחרונה כשהילדה מתעצבנת על הפיראט ורוצה להעלים אותו: היא לוקחת את הציור שלה, מפרקת אותו וגוזרת אותו, ומהחלקים האלה היא מרכיבה סיטואציה שונה לגמרי. היא משתחררת לגמרי מ"מה יגידו" וגם אני בדיוק כמוה, חירבתי לגמרי את האיור הקודם שלי, גזרתי והדבקתי ממנו איור חדש. זוהי כפולה שבה העשייה של הילדה בספר והעשייה שלי התחברו ליצירה אחת.
אחרי שהספר מוכן ויורד לדפוס גם אני נפרדת יפה מהדמות שעבדה איתי בסטודיו במשך כמה חודשים. אני מכניסה אותה יפה ובעדינות לתיקיית קרטון, יחד עם כל חומרי הגלם שליוו אותה, מסירה מהקירות את הסקיצות הצבעוניות ומפנה מקום לדמות הבאה.

ספר הילדים שעדיין לא איירתי והייתי רוצה לאייר
 משתנה כל יום בערך, כרגע שניים: הספר שעוד לא כתבתי ושירי אמא אווזה.


ספרים נוספים שאיירה: 

"יום טיול בירושלים" - שהם סמיט
"אסור לדבר על זה" - נעמי שי
"בכיסים של גילי" - איריס ארגמן 
"פנס מצפן וילד" - איריס ארגמן
"סדרת גיבורים אמיתיים"
"תומס ואני"
"הלן ואני" - שירלי יובל יאיר
"איפה מתחבא הצחוק" - שולה מודן 
"להקשיב לרוח" - ענבל דיסקין
"נונה קוראת מחשבות" - אורית גידלי
"השנה המיוחדת שלי" - חגית רנרט.

חזרה לעמוד התערוכה >>


© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס