אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
דעה: כשדונלד ג'אד חטא בעיצוב רהיטים או כמה מחשבות על הקשר בין אמנות מינימליסטית ועיצוב תעשייתי
עדי המר
הקשר בין אמנות מינימליסטית לעיצוב תעשייתי אינו דבר חדש ובאופן חריג לדיון הרחב יותר על עיצוב ואמנות מגיע דווקא מאמנים ומבקרי אמנות ולא ממעצבים.
להמשך »
סאגה שלמה
עדי המר
להמשך »
עיצוב בכל מקום | פסטיבל העיצוב לונדון 2013
מיה דבש
יו"ר פסטיבל העיצוב לונדון 2013 הדגיש השנה את הצורך להעלות את המודעות לעיצוב ע"י הפניית תשומת הלב לכך שעיצוב הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו ומשחק תפקיד מרכזי בשיפור איכות חיינו
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> המעבדה לעיצוב - טקסטילים חכמים

מה קורה כשחומר הוא חלק מתהליך העיצוב עצמו?

המעבדה לעיצוב מארחת את האדריכלית איילת כרמון משנקר בשיתוף פרופ' מטה רמסגד תומסון מדנמרק לפרויקט שבמסגרתו נוצרים משטחי טקסטיל חכמים. תהליך ייצור הסריגים גלוי למבקרים על ידי שימוש במכונת סריגה תעשייתית ממוחשבת בחלל המעבדה עצמו.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

מה עושות שתי אדריכליות בעולם של טקסטיל?

ההכרות של כרמון ורמסגד תומסון הייתה במהלך סדנה בשנקר אליה הוזמנה רמסגד תומפסון על ידי ד"ר אדריכל אייל ניר, קולגה משותפת לה ולאיילת. שתי האדריכליות בעולם של טקסטיל, החליטו לחבור יחד, ליצור ולחקור עולם של טקסטילים חכמים. את הטקסטילים האלה הן סורגות, חוקרות, מפתחות ומקוות שהטכנולוגיה שהן עובדות עליה תפתח הזדמנויות חדשות עבור עולם האדריכלות הממוחשבת.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

מה הן יוצרות?

הפרויקט עוסק בטקסטילים חכמים מנקודת מבט מחקרית-עיצובית. מדובר בפיתוח חומר שהוא ייחודי לסביבתו (Site Specific), כלומר במקום לקחת חומרים קיימים ולהשתמש בהם כדי ליצור משהו חדש בסביבה קיימת, המטרה של כרמון ורמסגד תומסון היא ליצור חומר שמותאם לסביבה בה הוא הולך לשמש או לשכון. אמנם הרעיון אינו חדש אך לדבריהן הוא נעשה אפשרי רק לאחרונה בעזרת ייצור ממוחשב וכלים דיגיטאליים שהתפתחו בשנים האחרונות, אלה הפכו יחסית נגישים למעצבים וליוצרים בגלל חוזק המחשב והתוכנות המתוחכמות.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon
סריג בשילוב חיישן רגיש לאור

איך כל זה התחיל?

במהלך שנות השמונים מכונות וטכנולוגיות חדשות נכנסו לתעשיית הטקסטיל. למרות זאת, העניין האמיתי בטכנולוגיות טקסטיל מתקדמות הגיע אחרי התערוכה שאצרה מטילדה מקוויד (Matilda McQuaid) בקופר היואיט Extreme Textiles, שם היא הציגה טקסטיל אחר מהטקסטיל שהיה נהוג להציג עד אז. היא התמקדה בסוגי חבלים, בחנה בדים לתעשיות ביטחון ולשימושים רפואיים. היא הציגה היכן עיצוב הטקסטיל נכנס לתוך העולם התעשייתי וגרמה למהפכה באופן בו העולם תופס את עיצוב הטקסטיל. היא הדגימה כיצד פיתוח טקסטילים חכמים יכול להציל חיים, להחליף חומרים קיימים ולשנות את הדרך בה אנחנו מגיבים אל בד והוא אלינו. התערוכה הזו הציתה את הדמיון של עולם העיצוב והטקסטיל הפך להיות "הנושא החם". היום עם העיסוק הגובר של האדם בקיימות, הטקסטיל הפך רלוונטי ומשמעותי בשיח העיצובי. כל התחום הטקסטילי-דיגיטלי ממשיך ומתפתח בקצב מרשים, המחשוב והטכנולוגיות אמנם יחסית חדשות בעולם הטקסטיל אך האתגר הוא לראות כיצד ניתן לשלב את האלמנטים החדשניים עם הכלים המסורתיים של עולם הטקסטיל ושל העולם האדריכלי כדי ליצור משהו חדש.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

איך הופך עיצוב החומר לחלק מעיצוב החלל?

העניין שלהן בטקסטיל נבע כאשר בחנו את הרעיון לפיו אדריכל יכול להיות לא רק היוצר של עבודת העיצוב אלא גם היוצר של החומר עצמו ממנו יעצב את עבודתו. היום תפקידו של האדריכל כמעט תמיד מסתיים עם סיום עיצוב המבנה בו הוא משתמש בבדים קיימים וחומרים מוכנים כדי לעצב את החלל. בעשור האחרון נכנסנו לעידן בו כמעט כל החומרים שסביבנו הם החומרים מהונדסים, כאלה שנוצרו למטרות מסוימות. גם בתעשיית הבניין זה נכון, יש הרבה מוצרים שהונדסו לנוחות ולצרכים של הצרכן, אבל הצרכים והנוחות הם כלליים, הם לא מאפשרים לכל אחד לשנות אותם כדי שיתאימו לחלל הייחודי לו. בעקבות זאת החליטו כרמון ורמסגד תומסון לבדוק מה קורה כאשר תהליך עיצוב החומר נהיה חלק ממשי מעיצוב האווירה והחלל?

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

איך זה בא לידי ביטוי במעבדה לעיצוב?

הן בודקות איך אפשר להטמיע חיישנים לתוך החומר ואיך אפשר לממשק את החיישנים עם הייצור הדיגיטלי. בפרויקט בחלל המעבדה הן סורגות פרוטוטייפ של וילון שיכיל בתוכו חיישנים שמטרתם לאסוף מידע מהסביבה. המידע הזה שנאסף על ידי החיישנים בוילון, מטרתו להשפיע על פיתוח הוילון הבא שיתאים יותר לחלל הספציפי בו הוא תלוי. זהו תהליך שבו העיצוב נוצר תוך כדי איסוף הדרגתי של מידע.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

ומה אפשר לראות היום?

נכון להיום הוילון מורכב משכבת בסיס שקופה שעליה גדלים "מפרשים" סרוגים בחומריות וצבעוניות משתנה. בסריג הזה סרוגים החיישנים שמטרתם לאסוף מידע על המתרחש סביבם. הפרוטוטייפ הראשון שלהן מאוד פשוט ובסיסי ותוך כדי איסוף המידע הן כבר מפתחות את התבנית של הסריגה הבאה בהתאם לתוצאות שקיבלו מהחיישנים. הטקסטיל שהן יוצרות הוא חומר חדש שתלוי בגורמים רבים, יש מגוון אדיר של סיבים ואפשרויות סריגה, גם אם הסיב זהה, יש טכניקות שונות שיוצרות תוצר שונה לאותו החומר, זוהי שיחה בין היגיון החומר - איך הוא מגיב, מה אפשר לשלב איתו וכו' לבין ההיגיון הדיגיטלי - איך משלבים יחד את העיצובים השונים שהתקבלו מהמידע הרב ומה בעצם ניתן לתכנת ולקדד. מבחינתן עיצוב טקסטיל הוא בעצם ייצור ועיצוב של חומר. בחלל המעבדה ניתן לבוא ולראות את התקדמות פרויקט הוילון, כמו גם פרויקטים נוספים מהעבר שהתפתחו והיוו את אבני הבניין של הפרויקט הזה. אפשר לגעת בטקסטילים עם חיישנים מוליכים אשר מזהים היכן נמצאת כף היד, לראות בד שמגיב למים ומתמוסס בלחות ובד שעיצוב של הדוגמה שלו עצמו מבוססת על מידע שהתקבל ממגע אנושי בבד, בו אין אף דוגמה שחוזרת על עצמה וכל אחד מהאלמנטים שמרכיבים את הבד ייחודי.

Design Lab | Smart Textiles | Ayelet Carmon

שותפים לפרויקט:

אנה גיטלסון-קאהן, מעצבת טקסטיל

גבי קרטיס, טכנאי סריגה

יניב ברנס, מעצב פנים, עיצוב, הפקה וצילום

ניר זאבי, מעצב פנים, עיצוב והפקה

עמיר מרקוביץ, אינטראקטיב ואלקטרוניקה

ד"ר אייל שפר, מהנדס טקסטיל, שנקר

לעמוד התערוכה >>


הפרויקט מוקדש לזכרו של עמי צנג ז"ל
תודה לשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, על התמיכה במחקר והמימון בתמיכת "פרס רפפורט ליצירתיות וחדשנות".

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס